Annonse

Filminfo og video

Transamerica

En av årets beste komedier gikk hus forbi veldig mange da den kom, uten særlig omtale og en historie som neppe greier å forføre de store massene med publikum ble Transamerica ingen stor suksess på kino. Det er fryktelig synd, for dette er virkelig god drama/komedie som tar deg med på tvers av både kjønn og USA, derav den passende tittelen.


Bree er en transseksuelle kvinne, hun mangler den siste avgjørende operasjonen slik at hun kan kalle seg og enda viktigere, føle seg som en fullstendig kvinne. Alt virker å være i boks, den lenge ønskede operasjonen er bare en uke unna. Alt Bree trenger å gjøre er å reise fra sitt bosted på østkysten til L.A. hvor operasjonen skal skje. Men som lyn fra klar himmel får hun en telefon fra en ung mann med navn Toby som prøver å få tak i faren sin slik at han kan bli kausjonert ut fra fengselet han sitter fast i. Det er ikke uten grunn han ringer til leiligheten til Bree, ettersom det er den siste kjente adressen til faren hans, Stanley. Toby har aldri møtt sin biologiske far og hans mor tok sitt eget liv. Etter å ha rømt hjemmefra sin stefar har han livnært seg ved å bedrive småkriminelle handlinger. Det Toby ikke vet er at Bree er Stanley, eller var som Bree ville sagt selv. Bree på sin side tror i begynnelsen at Toby er ute etter å lure henne for penger, hun har vanskelig for å tro at den ene gangen hun hadde samleie med en kvinne hadde greid å skape et avkom. Men etter hvert er hun nødt til å innse sannheten.

Terapeuten til Bree nekter å signere godkjennelsen for kjønnskifteoperasjon før hun tar et oppgjør med fortiden sin som mann. Noe som vil si å blant annet konfrontere Toby med at hun er faren hans. Dermed blir det ”roadtrip” for det noe uvanlige paret fra N.Y. i øst til L.A. i vest, begge med hver sine håp og ønsker for hva turen og ankomsten til L.A. vil bringe.


Selv om Transamerica er helt annerledes i stil så greier jeg ikke å unngå å la tankene mine gå til fjorårets beste komedie; Broken Flowers. For bortsett fra at de begge er glimrende filmer det er en del andre ting som binder de to filmene sammen: det ikke-eksisterende far-sønn forholdet, mye tid tilbrakt bak bilrattet, diskfunksjonelle familier og hvor farlig det er med løgner. Transamerica kunne fort blitt oversentimental, men debutregissør Tucker greier fint å balansere de komiske elementene med de dypt alvorlige elementene. Transamerica er ikke en film man bør dra frem i tro at det er en film a la Mrs. Doubtfire, slik at hele famillien kan bli underholdt (Selv om jeg tviler ikke på de fleste ville gjort det). For filmen innholder gode porsjoner med traumatiske opplevelser og nakenhet, men alt er veldig passende og absolutt ikke støtende. Det er en voksen komedie som fokuserer mye mer på følelser og utforskning av relasjoner enn den gjør på situasjonskomikk.

Felicity Huffman eier filmen helt alene, uten henne ville filmen falt sammen fort, hun glitrer i rollen som Bree. Hun er ugjenkjennelig fra sin glamorøse rolle i Frustrerte fruer og er blitt sminket slik at hun har de mannelige trekkene som hun ironisk nok vil bli kvitt i filmen. Det er total forvandling slik Charlize Theron gjenomgikk i Monster, men Huffman mestrer det betydelig bedre enn Theron. Kevin Zegers spiller tenåringssønnen til Bree, han greier seg fint i rollen og kommer nok til å bli en av de kjekke guttene i Hollywood når Brad Pitt & co må gi tapt for rynker og grå hår.

Masse fine farger i filmen, rosa er vel den røde tråden for å gi filmen det feminine utrykket Bree så gjerne vil ha. Fin musikk og grei klipp, ikke så mye å sette fingeren på rent teknisk. Filmen er meget kløktig regissert av Duncan Tucker, som sammen med Huffman har skapt en av årets mest fornøyelige komedier.


Transamerica er en film hvor de komiske og de tragiske situasjonene går hånd i hånd, en film som vil gi deg en veldig god opplevelse så lenge du går til den med et åpent sinn.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse