Annonse

Filmen åpner med et bilde av en fisker i en mindre trebåt. Han faller i vannet, og vi får hilse på ”sjømonsteret” (som i filmens løp skal spille en sentral rolle i forhold til skrekkelementene). En forsker og en detektiv blir sendt til stedet der liket er skyldt opp på land, og begynner etterforskningen. Vi blir presentert for en mer eller mindre eksentrisk marinebiologprofessor som ser ut til å ha skumle planer, gjemt bak låste dører... Hva er denne skapningen på bunn av havet? Hva har forårsaket dette ekstraordinære ”fenomenet”? Hva skjuler marinebiologen?

Filmen har et nokså behagelig tempo, og kameraføringen er noe amatøraktig, men både sjarmerende og tidvis god. Den burde dog ha vært kuttet ned til en time. Da hadde dette vært et helhetlig storslagent underholdende verk. Filmen er likevel ikke langt ifra å være nettopp det; vi får servert en svært underholdende spenningsrett fra en gjeng tydelig entusiastiske filmskapere. Vi blir bokstavelig talt tatt med ned i vannet når filmens karakterer dykker etter sannheten, og monsteret som ligger der nede blant kamuflerende tang og tare, er både skremmende og latterfremkallende på en gang. Undertegnede lo flere ganger av den vakre monsterdrakten (legg merke til de store, flotte øynene!), som helt klart virker mot sin egentlige hensikt. Jaja, den skremmer i alle fall filmens karakterer, og da er vel målet oppfylt?

Det er sjelden kjemien mellom et kjærlighetspar fungerer godt i en lavbudsjetts-skrekkfilm fra 50-tallet, men i The Phantom from 10,000 Leagues blir vi servert en scene der forskeren som skal etterforske det eventuelle mordet møter den mistenkte professorens fortryllende tiltalende datter på stranden. Scenen fungerer godt, mye takket være hva som skjedde i scenen før; vår kjære, nysgjerrige forsker tar seg en dykketur – og møter sjømonsteret! Han kommer seg unna, og det er når han da kommer på land, at han møter skjønnheten. Fra ”uhyret” til ”skjønnheten”. Vakkert.


Filmen starter, som sagt, med å presentere oss for nerven i fortellingen – det ”mystiske” under vannoverflaten. Det er morsomt å ta del i dykkernes opplevelser der nede i vannet, og det ligger en fin spenning her nede i dypet (”dypet” om du vil) som utnyttes med tidvis smarte kameraposisjoner. Monsteret er jo helt hysterisk kult (ja, jeg må bare bore det inn i hodet ditt). Filmen er rett og slett verdt å se kun på grunn av dette beistet som fyller skjermen fra tid til annen. Dessuten kunne jeg nok sett disse menneskene dykke der nede i vannet en time i strekk; det er så mange fascinerende bilder, nesten magiske, som ikke ville fungert like tilfredsstillende hadde de vært i farger.

The Phantom from 10,000 Leagues er en flott film som utnytter sitt materiale på en riktig så fin måte. Hadde klipperen klart å sile vekk noen få scener, ville nok filmen hatt en finere flyt, dog. Lyssettingen er tidvis litt uheldig, da det av og til både blir for sterkt lys for karakterene og oss seere. I andre, langt penere bilder, er det en passende, skarp kontrast mellom det mørke og det lyse. Om det er mer eller mindre tilfeldig spiller liten rolle…

Dan Milners appetittvekkende filmrett byr på naturvitenskapelige mysterier i en relativt effektiv historie som inkluderer blomstrende kjærlighet, underforståtte helter og et uslåelig grasiøst monster som det sentrale trekkplasteret. Men ikke forvent noe tankevekkende. Foruten, muligens, at ”B-film” kan være fantastisk gøy!
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse