Annonse

Filminfo og video

Miami Vice - Sesong 1

Tidligere i år kom Michael Manns spillefilmversjon av tv-serien Miami Vice ut på kinolerretet. Filmen mottok mye blandet kritikk, men tross dette, slo den godt an hos publikum. Det kan tyde på at mange har gledet seg over den originale Miami Vice en gang i tiden, og som nå lengtet tilbake til åttitallets pastellfarger. Nå er første sesong av den svært populære serien sluppet på DVD. Det er bare å sette seg ned for å nyte.

Rico Tubbs (Philip Michael Thomas) kommer fra New York til Miami, for å hevne sin brors død. Der møter han narkotikaspaneren Sonny Crockett (Don Johnson), en primadonna med dametekke, som bor i en seilbåt med kjæledyret sitt, alligatoren Elvis. Tross deres vidt forskjellig bakgrunn og personlighet, ender de opp som partnere i politidepartementet Miami Vice. De har ett felles mål: Å bekjempe kriminaliteten i feriebyen. Hver av de trekvarter lange episodene har sin egen handling, som stort sett avsluttes ved episodens slutt. Allikevel har hele sesongen en tråd som binder de sammen. Som vanlig er i tv-serier, deles regissøransvaret fra hvert avsnitt. Dette preger serien, som lider under svært varierende kvaliteter. Men takket være Michael Manns jobb som produsent, har serien fått en fantastisk skjønnhet og stil som er gjennomgangstema fra start til slutt. Og gjennom det fabelaktige samspillet mellom Don Johnson og Philip Michael Thomas, bys det på store mengder sjarm. Tilslutt blir man sittende igjen med uforglemmelige minner fra de gode episodene. De dårligere glemmer man.

Dette er uten tvil den perfekte julegaven, for den som vokste opp med Miami Vice på åttitallet. Serien omtales som en av tidenes mest innflytelsesrike, noe som ikke er uten grunn. Sammenligner man Miami Vice med nyere tv-serier, vil man se overraskende mange likheter. Har ikke for eksempel åpningen til NYPD Blue og forenevnte mistenkelig mye til felles?

Det som virkelig gjorde Miami Vice til en så enorm hit for tjuefem år tilbake, var at dette var noe ingen hadde sett før. Serien var nyskapende og langt forut sin tid. Men dét alene, er ikke nok for å kunne lykkes. Viktigst av alt var kanskje Don Johnson og Philip Michael Thomas. Det kan sies mye negativt om klisjeer, men én fordel har de; de kan beskrive noe svært presist, og “som hånd i hanske” kunne ikke passet bedre for de to karene. De har en kjemi sammen som rett og slett er strålende. Selvom serien tok opp en tematikk som var et stort problem da (og idag også for den sakens skyld), får de oss til å smile gjennom et suverent glimt i øyet. Det gjør det mindre slitsomt. Andre serier som gjerne kun byr på spenning, blir fort anspente og vanskelige å følge med på i lengden. Det unngår Miami Vice så til de grader.

Miami Vice var ikke bare nyskapende historiemessig, men også fortellermessig. Aldri før hadde man sett en slik utførelse, der musikk, bilder og stil sto i en så praktfull pakt med hverandre. Særlig tv-seriens lydspor har nok satt seg fast i folks minner, og fører til gåsehud på underarmene når de spilles idag. Michael Mann hadde fått med seg flere av 80-tallets mest populære popartister, som Peter Gabriel, Phil Collins, Tina Turner og U2. Det de fleste kanskje allikevel husker aller best, og det som bringer frem mest nostalgi, er Jan Hammers elektroniske synthesizer-musikk.

Etter å ha nådd førtiårskrisa, hvorfor bruke mange tusen kroner på en motorsykkel, når man kan få første sesong av Miami Vice til noen få hundrelapper? Hvorfor ikke mimre tilbake til 80-tallet hjemme i hjørnesofaen, istedenfor å se tiåret i rask revy på en landevei? Hvorfor ikke koble ut fra dette nye millenniumets kjas og mas, og ta en reise til de solfylte strendene i Florida for sytten timer og førtifem minutter?

For å være ærlig. Jeg ser ingen grunn til å la være.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse