Annonse
Boka kom ut i 1985 og er i dag oversatt til ett tjuetalls språk og har høstet stor anerkjennelse hvor enn den har kommet. Det er ikke uten grunn at Süskinds flott vevde historie fra et 1800-talls Frankrike er så inspirerende og forbløffende. Den gir oss et syn på skjønnhet og besettelse som er vanskelig å drive opp i en annen bok. Det som gjør den så spesiell, er at den forteller om drap på en så vakker måte. Det vil si, for ham er ikke det å ta livet av disse vakre jentene noe ille. Det eneste som teller er å fange lukten og skape den perfekte parfymen som vil erobre, og som kan tilfredsstille ham. Et drap er kanskje den verste handlingen ett menneske kan foreta seg, men for Jean-Baptiste Grenouille er det en ren nødvendighet. Det faktumet at jentene må ofres for hans jakt, er for ham som å høste. Når boken kom ut i Norge, kom det en voldsom interesse for den og folk bare måtte ha denne grusomme boka. Men det er akkurat det den ikke er. Den er ikke grusom, den er ikke bestialsk på noen måte. Det er rett og slett en vakker og fascinerende bok. Den er velskrevet, morsom, historisk og en av de flotteste bøkene man kan ha i hylla. Så har du ikke lest Parfymen, har du noe å glede deg til.


Men hva med filmen da? Jeg har jo så mange ganger bedyret dette med at forholdet mellom bok og film ofte kan være en traumatisk transformasjon fra noe elskverdig til det vederstyggelige på sitt verste. På sitt beste derimot, får vi et bok-film forhold som holder hverandre perfekt i hendene, slik som Parfymen gjør. Filmen har det samme bildet av handlingen som hodet allerede har skapt. Vel, noen forandringer og forskjeller er det jo alltid, men filmen tar så godt vare på kjernen i boka at du opplever den som like vakker. Det er noen utrolige minneverdige stunder, som når Grenouille blander parfymen Amore and Psyche i kjelleren til Baldini. Dustin Hoffman gjør en like stødig rolle som man kan forvente av ham, og han viser bare hvor dyktig han er. Hans rolle i filmen er blant de uforglemmelige. Alan Rickman er en annen som leverer sitt sedvanlige jeg på lerretet og sammen med Hoffman utgjør han en fantastisk duo. Men det er på langt nær ikke bare disse to som leverer i denne filmen. Ben Wishaw gir oss en Jean-Baptiste Grenouille som vi nesten ikke kunne håpet på engang. Det er noe uskyldig men utilpass over hans fremtreden, han ser ut som en Jeffrey Dahmer, den du ikke hadde forventet deg dette bestialske av. Det er bare å takke for en vel utført rolle. John Hurts stemme som narrator kunne ikke vært bedre valgt, Rachel Hurd-Wood er så vakker og jomfruelig som man kan ønske seg og den nakne slutten er det bare å ta av seg hatten for.


Og hva med mannen som hadde ansvaret for filmatiseringen, Tom Tykwer? Stanley Kubrick sa en gang at boken var umulig å gjøre om til film. Utfordringen lå helt klart i det å ta oss med inn i Jean-Baptistes verden, det å gjøre bildene så riktige som mulige. Det er ikke så lett ta oss med inn i verden til en som har klodens beste luktesans, men dette har de med bravur klart å gjøre. Med voiceover, enkle teknikker og effekter, pluss det fortellende, setter filmen oss inn i livet til den unge gutten og mannen som skal komme til å sette en by på hodet. Det hersker alltid en viss frykt i hodet på en som er glad i å lese når en kjær bok skal filmatiseres. Men når et slikt resultat leveres, setter vi oss lettet ned i godstolen og lar all anspenthet falle. Vi blir glade for at vi fikk oppleve denne delen av en leseropplevelse. For oss er boka alltid viktigere og bedre, men hvis vi kan få bøkene så dyktig overført som her, er alt bare gull.

Både Boken og Filmen er denne gangen høyst tilfredsstillende og kan anbefales som underholdning i alle forum. Du bør ikke ha lest den for å se den eller ha sett den for å lese den. Du kan nøye deg med bare en av dem, eller ta for deg av begge. Men uansett hva du velger, så får du en historie du sent vil glemme. Bon appetite.

>> Kjøp boka her
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse