Annonse

Filminfo og video

The Basketball Diaries

Boka er notater fra Carrolls liv midt på sekstitallet. Den gangen var han en ung gutt som ville spille basket og ha det gøy. Han hadde et talent for skriving og skildrer sine omgivelser på en måte som aldeles ikke er tørr og kjedelig. Bøkene som han alltid skriblet i er kanskje noe av det beste han har gitt ut, med en tone som er langt fra tilgjort. De gir oss en utvikling i dopbruk helt inn til den mindre lyse heroinepisoden han var igjennom, fengselstraff og rehab, basketkamper, livet og New York på sekstitallet. I dag er han en anerkjent poet, musiker og ikke minst personlighet i byens undergrunn. Men det som også er mye av kjernen i bøkene som han skrev fra han var 13 til 16 år, er den stereotypiske junkyspiralen enhver narkoman sirkler seg inn i.”Jeg trodde jeg kunne fikse det, at en vane ikke ville ramme meg...” Ja ikke sant, sier ikke de alle det. Om Jims historie er avskrekkende tviler jeg på, men at den er underholdende innen sin sjanger kan jeg skrive under på. Boken er festlig i sitt tragikomiske lys, den er ærlig, fortellende og fulle av episoder du nesten ikke vil tro er sanne.


Filmen, med personer som Leonardo DiCaprio og Mark Wahlberg i rollene, er ikke dårlig den heller. Den har tittelen Netter i New York på norsk, så den hentyder ikke så mye til basket eller dagbøker, selv om dette er en del av basisen for filmen. Linjen i filmen er langt mer en junkyutvikling enn noe annet og mangler en del av de øyeblikkene i boken som gjør den så kul. Men DiCaprios glimrende innsats som Carroll er verdt å se alene. Han har for lenge siden vist oss hvilken dyktig mann han er innen bransjen, og rollene i Gilber Grape og BB Diaries er kanskje de beste rollene han gjorde tidlig i karrièren. Det å plukke en av de beste er ikke så lett, men at hans innsats i denne filmen er verdt å få med seg, er det ingen tvil om. Men den har allikevel episoder som: Har kjøpt 3 forskjellige piller, vet ikke hvilke som er pluss eller minus, så vi legger alle i hatten og plukker ut den vi tror er uppers. Når man så skal ut på basketball banen, kan valget vært vitalt. For hvis du får en minuspille, blir du høy som juling og løping er ikke blant favorittene. Det er plusspillene du vil ha, slik at du kan løpe kampen gjennom som en propell. Filmen har en del typiske dophodeholdninger og sjargonger som er vel plassert, men filmen har lagt seg på en tynn linje fra boka som den følger, men det betyr ikke at dette er et slaktet manus.


Selv om filmen er kul, så er boka hakket vassere, for den inneholder så langt mye mer av småkomiske situasjoner, har langt flere skildringer og mer sjel. Den er regissert av en mann som skildrer de små øyeblikkene i Jim Carrolls barnlige junky kaos og tar vare på den overmåte selviske og manipulerende måten å forholde seg til andre mennesker på. Spesielt er dette på sitt desidert verste når nøden er størst, når man er blakk og ikke har noe på seg. Når hårene i nakken reiser seg, når svetten kommer, når skjelvingen melder seg på og kroppen begynner å verke, da gjør en junky hva som helst for å skaffe penger. Om det innebærer å rane ei gammel dame, spille på en mors samvittighet og morsinstinkt, så spiller det hele ingen rolle. Det eneste som teller er stemmen i hodet ditt: bare en gang til, bare ett skudd til. Dette har Scott Kalvert fått frem med DiCaprios dyktige spill.

Faktisk så kan dette sies å være både en film og bok som er verdt å se eller lese. De er like, men forskjellige, og begge underholdende. Filmen er kul, men boka har så mye mer, slik som alltid. Hverken boka eller filmen er kjedelige, så er du i tvil kan du bare hive deg over Jim Carrolls dagbøker. Og når du er i gang, kan du også følge stien videre til diktbøkene hans og musikken. Men det blir kanskje litt mer for viderekommende eller den genuint interesserte.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse