Annonse

Filminfo og video

Offside

Seks jenter trosser landets regler om forbud mot å se fotball på en arena. Det er strengt vakthold og eneste muligheten for å komme inn på, er å kle seg ut som gutt. Med kapser, flagg og skjerf på hodet, posete bukser og gensere, prøver jentene å gjøre seg så guttete som mulig. Målet er å komme inn på Azadi stadion i Teheran for å se den siste kvalifiseringskampen til VM i Tyskland mellom Iran og Bahrain. Tar Iran poeng i kampen er de klare for sommerens sluttspill i Europa. Jentene er ikke noe mindre iverige enn gutta og vet godt hva som er på spill. Men de vet også hva de selv setter på spill ved å snike seg inn. Det er forbudt for jenter å sitte sammen med fremmede menn, for de risikere å høre banning og lese den obskøne taggingen på veggene. Men allikevel kler de seg ut og gjør alt for å få et glimt av klodens kanskje største lagidrett.

Offside leker med et emne som for oss virker alvorlig nok, forbud og det hele, men fremstår visuelt som en lettvekter. Den har lagt seg på et humoristisk og lett nivå, noe som passer den perfekt. Det er nok alvor i virkeligheten om ikke Jafar Panahi skal gyve løs på landets religiøse politikk med en steinhard film. Det ligger kritikk så det holder i den lette latterliggjøringen av jenteforbudet på fotballarenaer i Iran i denne filmen. Dessuten, hvilken nytte får de vel ut av å lage en overseriøs greie som skal sette lys på et, for oss, østerlig problem? Ved å være lett og ledig i gangen har Panahi lagd en film som ikke krever mye for å forstå og han sprer budskapet på en enkel og vakker måte. For iranere så er det offentlige livet mer komplisert enn for oss i den vestlige verden. De har et helt annet lærdomsbilde av hvordan hverdagen skal være, men det viser seg jo at ikke alle der heller er enig med hvordan ting bør være. Jeg mener, å bli sendt til moralpolitiet for å snike seg inn på en fotballkamp? Du får mer følelsen av ”underkuepolitiet” enn at det har noe som helst med moral å gjør.

Samtidig så må det jo tas med i betraktning at for å i det hele tatt forstå, så må man ha en hvis kunnskap om Østen og deres vaner. Det er også denne mangelen på viten og forståelse som ofte fører til de kulturelle krasjene mellom innvandere og nordmenn. Og selv om vi skulle se de klare linjene som deler oss, så er det fortsatt slik at folk som for eksempel psydonymet Salam Pax med sin bok Faens Bomber fra før, etter og under krigen i Irak, ser mer glede i de vestlige verdiene. Hvilke verdier som er riktige er ikke rett å diskutere i dette forumet, men at film på en meget enkel måte kan sette spørsmålstegn og gi poenget uten å være tåredryppende eller nitrist, er sikkert. Dette er en morsom og underholdene film fra en dyktig regissør. Det er ikke en dyp, intellektuell film fra ett annet kontinent eller en film du må tenke underveis for å ta inn. Dette er en meget velsmakende sviske om et emne som smaker seriøst på innsiden.

Film fra Iran er kanskje ikke midt i mainstream suppa, men heller en fin sak for den som virkelig er interessert. De som studerer eller følger med på Midtøsten vil helt klart få mer ut av denne filmen enn en som har Ben Stiller og Hollywoodkomedier som sin soleklare vinner. Men samtidig kan nettopp en slik film være med på å gi en litt annerledes filmopplevelse.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse