Annonse

Filminfo og video

Åpent farvann

En vennegjeng skal møtes for første gang på fem år og stedet er yatchen til han ene som har gjort stor suksess på børsen. Alt ligger til rette for drømmeturen, en stor yatch på det åpne hav, pent vær, vakre omgivelser, gamle venner, men så skjer det fatale. De alle hopper uti for å ta seg et bad, det de imidlertid ikke tenker på er å senke stigen til båten. Utmattet av forsøk på å komme seg om bord igjen må de bare innse at håpet er ute.

De blir mer og mer slitne av å trå vannet, litt etter litt merker de frykten og angsten komme, samtidig kommer gruppens interne stridigheter til overflaten og en kamp om liv og død har begynt. I løpet av de neste timene blir disse vennene stilt foran den ultimate ufordringen hvor prisen er livet. Taperen dør. Midt ute på havet er det ingen som hører deg skrike.

Hm, hørtes ikke dette utrolig kjent ut? Jauda, konseptet er skremmende likt det som ble brukt i Open Water, eller var det Open Water 1? Her har vi altså en film som faktisk heter Open Water 2: Adrift, men som bruker kun "Adrift" for å skille seg fra Open Water, selv om den egentlig er en oppfølger. Ikke ett godt tegn mine venner. Og dette er langt fra det eneste dårlige tegnet. Manuset denne gangen er skrevet av Colin McMahon og Adam Kreutner som har tatt utgangspunkt i Open Water 1 og bare pøst på med mer av det samme. I stedet for to personer i vannet er det denne gangen 6 stk som ligger og kaver hjelpeløst mens de nærmest venter på å dø. Men det stopper ikke der, for å virkelig kunne skille seg fra Open Water 1 har Kreutner og McMahon valgt å pøse på med klisjeer som ville ha gjort mange ungdomskomedier grønne av misunnelse. Ikke nok med at vi som publikum skal få føle frykten ved å ligge hjelpeløst i vannet, men vi skal også få servert en historie om 6 personer hvor alle har en historie å fortelle, og noen av de har selvfølelig en del skjelletter i skapet. Intrigene står i kø og filmen fremstår mer som en rævva såpeoperaepisode enn en thriller. Regissør Hans Holm fokuserer faktisk mer på disse intrigene enn dette med å ligge hjelpeløst i vannet! Det var jo fordelen i den første filmen; skuespillerne slapp å tenke på dette med karakterutvikling, men i Adrift er det faktisk lagt opp til dette.

Dette er ikke videre smart med tanke på manusforfatterenes tåpelige fantasi. Ikke nok med at dialogen suger, men skuespillerne er ikke hva vi kan kalle stjerner. Jeg orker rett og slett ikke gå innpå enhver skuespiller, for de er alle like. De prøver så utrolig hardt, det virker som om de prøver å overgå hverandre for å få mest mulig tid på skjermen, noen burde kanskje ha fortalt de at dette ikke var en konkurranse? Også detta med skuespill. Det er så tydelig at det er skuespill, eller i det minste noe som skal forestille skuespill. Det var rett og slett dårlig. Flyt i scenene finnes bare ikke, en person kan være i bakgrunnen, så plutselig trer vedkommende frem for å avlevere sin replikk på en måte som fikk meg til å undre over hvem stakkar som lå i vannet bak kameraet med en diger plakat med replikkene på!

Det her er en fadese av en film. I stedet for å by på spenning, følelsen av klaustrofobi og frykt, angst og dævelskap, så byr den på klisjeer, platte replikker, skuespillere som neppe hadde fått deltatt på et skoleteater for fjerdeklassinger og et visuelt snitt som fikk meg til å vrenge magaen. Regissøren surrer med kameraet, fokuset er realt på bærtur, musikken er plagsom. Det her fungerer bare ikke. Hele poenget denne thrilleren er at publikummet skal bite negler, tru du meg jeg beit negler, noe måtte jeg å bite på etter at jeg gikk tom for potetgull. Ett makkverk nesten uten like!
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse