Annonse

Filminfo og video

The Prestige

To unge menn jobber som assistenter for en eldre tryllekunstner. Begge er svært ambisiøse og ønsker selv å stå fremst på scenen der deres arbeidsgiver er nå. De er gode venner helt til en forferdelig ulykke gjør at de ikke bare ender som bitre rivaler, men også sterke fiender. Men der Alfred Borden (Christian Bale) er i besittelse av et unikt talent innen tryllekunsten, er Robert Angier (Hugh Jackman) en mer aristokratisk showmann.
Det som en gang forekom som en lek, er blitt en besettelse. Deres kamp om å bli den største, glir ut i en utilregnelig konkurranse med deres - og andres - liv som innsats.

Chistopher Nolan har igjen gått sammen med sin bror Jonathan om å skrive manus. Her i en bearbeidelse av Christopher Priests roman. Imotsetningen til hva som var faktum i Memento, glir brødrene her over i det mer pompøse. Det forblir også humpete, der manusets kvalitet kan variere stort.
Det hjelper heller ikke noe særlig når flere skuespillere, med noen få, hederlige unntak, gjør helt fargeløse og stillestående tolkninger. I mange tilfeller ender det svært teatralsk.

Christian Bale er en kjedelig skuespiller, med et platt register av uttrykk og følelser foran kameraet. I The Prestige gjør han karakteren sin nok en gang småslaskete og glatt. Dette så vi blant annet i Nolans siste film om tegneseriehelten Batman. Samtidig kan det se ut som Michael Caine aldri ble fortalt at rollen som Alfred var over, for han kjører det samme løpet i The Prestige. Det er ikke dårlig, vi har bare sett det før og slikt blir det kjedelig. Hugh Jackman imponerer derimot. Etter rollen som Van Helsing skulle det være vanskelig å tro, men han gjør denne filmens beste rolle ved siden av Andy Serkis. Jackman kler mørkere roller, lik den han hadde i X-men-filmene. Her spiller han igjen en skikkelse med større dybder, der han ikke blir stående å fortelle flåsete vitser.

Utseendemessig er The Prestige en svært pen film. Chistopher Nolan klarer å fange spenningen i tryllekunstene og vise dem til oss som om vi satt i salen. Uten overdreven bruk av spesialeffekter, kan også vi bli imponert av flere av triksene.
Teknisk sett er filmen bra utført, og Nolan er en god historieforteller. Ved bruk av ren filmmagi klarer han virkelig å fange publikum. For det er en oppslukende historie om rivalisering, maktdemonstrasjon og besettelse. Men selvom tryllekunsten er en viktig del av filmen, blir det allikevel kun et bakteppe for den skildringen av mennesker Nolan gjør. Samtidig blir tryllingen filmens eget, dype hull. Den skaper noen svært usjarmerende plotthull i Nolans ellers solide fortelling, og vendepunktet er syltynt. Det virker på meg som manusforfatterne har valgt den første og enkleste løsningen. De har enten ikke tenkt godt nok over det, eller ganske enkelt ikke funnet noen annen vri.

Tidlig i filmen blir vi forklart tryllekunstenes tre akter, der «the prestige» er den siste og avsluttende. Hvordan filmen forløper seg er på mange måter som nettopp en enorm tryllekunst. Men filmens «prestige» er på ingen måte imponerende. Når Nolan knytter sammen de løse trådene, er det i bruk av simple triks. Filmen løser sin egen gåte på et nesten frekt vis i all sin enkelhet. Det er bortimot latterlig hvordan Nolan velger å blande inn teknologi i en film om illusjoner. Man håper på en virkelig storartet avsløring, men dette frarøves i en forferdelig etterligning av en Agathe Cristie-avslutning og noen elendige sluttreplikker. Det er sånn at jeg fristes til å sammenligne filmens slutt med en tenåringsnovelle. Vi ledes inn i et stort mysterium der det ikke finnes noen utvei. Så faller det hele sammen, da hovedpersonen plutselig våkner i sin egen seng. Det hele var bare en drøm!
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse