Annonse

Filminfo og video

Bourne Ultimatum


For 27 år siden starter Robert Ludlum eventyret som muligens kan vise seg å gå Ian Flemming opp i vinninga, spesielt når det kommer til filmsiden. Ludlum ga ut boken “The Bourne Identity” eller “Hvem var Jason Bourne?” som etter hvert ble den norske tittelen. I 1988 ble boken filmatisert for første gang med Richard Chamberlain i rollen som Jason Bourne. Denne mini-serien ble lansert på TV og fikk gode kritikker, blant annet en Golden Globe-nominasjon til Chamberlain for sin tolkning av Bourne og to Emmy-nominasjoner. Selv om mini-serien var ganske tro mot boka, var det allikevel med en del mer såpeopera-tendenser og mindre action enn hva boka kan tilby.

14 år senere kommer Doug Liman inn på banen, hvor boka er en slags base for et manuskript av Tony Gilroy og W. Blake Herron. Her møter vi for første gang Matt Damon som agenten Jason Bourne, mannen som mistet hukommelsen sin, og finner ut at han har egenskaper til å drepe på de fleste mulige måter, uten helt å skjønne hvorfor. Doug Liman introduserer de raske, håndholdte kamerabevegelsene som etter hvert skulle bli et kjennemerke for Bourne-filmene, dratt enda lenger av Paul Greengrass i Bourne Ultimatum. Greengrass tok over stafettpinnen med “The Bourne Supremacy” eller “Gåten Jason Bourne”, igjen basert på et manus av Tony Gilroy og boken av Robert Ludlum. Denne filmen fjerner seg enda lenger fra boken, men holder seg på riktig spor med tanke på hvordan den første filmen endte.

I 2007 får vi igjen et møte med Jason Bourne også denne gang i regi av Paul Greengrass. Her får vi treffe en Bourne som smått begynner å få hukommelsen tilbake, han begynner å huske steder, personer, tidspunkter og jakten på hevn starter igjen. Jakten fører Bourne langt inn i CIA og det blir tøffere og vanskeligere enn hva han først hadde trodd.

Jeg må si meg enig med de som mener at Jason Bourne er den nye James Bond, i hvert fall slik jeg liker denne type agentfilmer. Selv om også Bourne er høyt overdrevet når det gjelder krumspring og andre actiondeler, er det allikevel på et mer jordnært nivå enn Bond-filmene har en tendens til å være (det må merkes at det her er snakk om Bond-filmer på nitti-tallet og begynnelsen av 2000-tallet, med unntak av Casino Royal). Matt Damon passer mer eller mindre perfekt som Bourne, da når du ser ham første gangen aldri kunne trodd han var kapabel til å gjøre noe slik, men når kreftene blir satt i sving er han så kald og troverdig som man bare kan tenke seg at en slik person er.

Paul Greengrass benytter seg aktivt av håndholdte kamerabevegelser i denne filmen, og det er omtrent ikke et sekund med filming hvor kameraet ikke beveger seg, dette gjelder både under actionscener og de litt mer “rolige” kontorscenene. Dette fører til at filmen får et visst særpreg over seg, og jeg sitter igjen med en liten delt mening akkurat når det gjelder dette. Jeg er fullstendig klar over at slik filming passer perfekt til en film som dette, men selv er jeg glad i de litt mer rolige bevegelsene, spesielt ved rolige omgivelser. Jeg føler at en litt mer blanding av denne type filming kanskje hadde gjort filmen enda bedre enn hva den er.

For at det er en god film, det kommer man ikke unna. Filmen fullfører de to foregående filmene på en perfekt måte, historiemessig er det ingenting å sette fingeren på. Bruken av flashbacks kan i mange filmer kanskje bli for mye, og ødelegge filmen, men her er det korte glipp med mye informasjon som passer veldig bra til tempoet filmen ellers følger.

Skuespillerne leverer også fra seg gode roller, Matt Damon er som tidligere nevnt den riktige personen til å portrettere Jason Bourne, Joan Allen spiller fremdeles godt som Pamela Landy og David Strathairn er akkurat så ond som han skal være som CIA-sjefen Noah Vosen.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse