Annonse

Filminfo og video

Stranger Than Fiction

Harold Crick jobber i skattemyndighetene. Han lever et liv i ensomhet, teller skrittene det tar å gå til bussen mens han passer på å tråkke på stripene når han krysser gata ved overgangsfeltet. Han teller antall strøk tannbørsten tar over tenne og bor minimalistisk, han tar tiden på alt og er ekstremt punktlig,. Harold Crick kan best beskrives som en tallenes mann. Perfekt som skattefuttens trofaste tjenestemann. Det eneste problemet med Harold er at Karen Eiffel ikke klarer å ta livet av ham. Når en fortellerstemme som plukket ut fra en film dukker opp i hodet hans, forandrer den livet hans. Stemmen gir en punktlig beskrivelse av hva han foretar seg og tenker, med et bedre vokabular enn hans eget. Når stemmen i en bisetning nevner noe om hans nær forstående død setter panikken inn.

Av de vel par tusen filmene som Hollywood produserer hvert år, er det en håndfull filmer som virkelig inneholder noe unikt og som kan karakteriseres som noe særegent. Stranger Than Fiction er en poetisk vakkert fortalt film som stegvis legger frem en handlig like tollbindene som en eventyrisk bok. Filmen er langt i fra et eventyr men er fremstilt minst like flott som et, fordi dette rett og slett er et storbyeventyr med en vri som står i genialhylla på supermarkedet. Dette er et urbant maleri, en film du bør se så fort som mulig.

At Zach Helms’ manuskript har blitt nominert til flere priser for beste script, viser at denne filmen både er skrevet og regissert svært så godt. Dette er en sånn type film man må trå forsiktig rundt når du anmelder den, for ikke å skape en spoiler ut av den. For det er helet klart best å se den uten å vite for mye, uten å være klar over vendingene før de skjer. En slik gyllen film bør nytes med et sinn som er klar for en flott opplevelse.

Men det kreves mer av en film enn bare et bra manus. Man er også avhengig av at regissøren har en klar visjon for filmen og hvem andre enn Marc Foster skulle vel ha regissert denne filmen. Med produksjoner som Monster’s Ball og Finding Neverland bak seg, er det ingen tvil om at Foster har sans for vakre historier og har funnet sin nisje av hva produksjon angår. Veiene han velger, vinklene, fortellerevnen og måten han plukker opp et manus på er en tilførsel til filmbransjen. Han er kanskje ikke direkte nyskapende, men de filmene han gir oss er den typen filmer du husker, som sitter igjen i hodet ditt og det er disse filmene du husker som klassikere.

Will Ferrell er nok mest kjent som en komiker og er en typisk Saturday Night Live figur, en moromann og tøff nok til å løpe naken gjennom filmen Old School. Men med rollen Harold Crick gir han en person du kan le av samtidig som du ser på ham som naturlig komisk, uten å egentlig være det. Noen har den egenskapen at de virker morsomme uten å være det og Harold Crick blir en slik type. Mange komikere har vanskelig for å tre ut av komikerrollen og du har vanskelig for å se dem som annet en keitete når de gjør drama og action, men Ferrell gjør en utmerket rolle i Stranger Than Fiction. Med seg i sentrum for denne filmen har han Maggie Gyllenhaal, som med sin kraftige overarmstatovering viser seg fram på en like overbevisende måte som vi er vant til fra henne. Hun spiller like godt vakker sekretær som rebelsk baker. Så når du kaster Emma Thompson inn som forfatter med skrivesperre og nevrotiske røykevaner, innesperret i sitt helhvite og ultraminimalistiske kontor, blander det med en vidunderlig dyktig Dustin Hoffman og en dash Queen Latifah, har vi en sikker vinner på bordet. Vel, ikke sikker i seg selv, men med denne produksjonens kombinasjon så er det merkelig at den ikke har klart å ro i land flere utmerkelser. Men filmåret er enda ikke omme og mer er nok i vente. I mellomtiden kan vi sette oss til rette og sette pris på en herlig film som nok ender opp i DVD samlinga til mang en beundrer av denne filmen. Stranger Than Fiction, bedre kunne det ikke blitt.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse