Annonse

Filminfo og video

It's All Gone Pete Tong

DJ’en Frankie Wilde er midt i karrierens høydepunkt, han spiller på de beste klubbene på partyøya Ibiza, fester hinsides og bor i en flott villa med sin trofékone, Sonya. Frankie er en stjerne, en ravende partyløve som kontrollerer publikummet sitt med både musikken og sin tilstedeværelse bak turntables og høyttalere. Men etter elleve år på øya begynner kroppen å kreve prisen for det ville livet. Hørselen begynner å skrante kraftig og kokainavhengigheten jager ham i form av en gigantisk grevling med blondeforkle og tryllestav. Tinnitusen blir så intens at han har problemer med å fange opp hva folk sier til ham og han har denne sfæren av uinntrengelighet rundt seg. Dvs at det du sier ikke når inn i hodet på ham, samtaler blir bare vagt fanget opp av den falleferdige hørselen og konsentrasjonen ser ut til å gå samme vei. Situasjonen topper seg når han ikke klarer å levere noen spor til plateselskapet som lurer på hvordan arbeidet med den nye plata går. Derifra og ut ligger en heidundrende kamp for å kjempe seg tilbake til en tilværelse han kan overleve i, uten å miste forstanden.

Det er ikke for ingenting at filmen har sopet inn noen håndfulle priser og nominasjoner. Dette er en film med like mye humor som underliggende advarsel. Men samtidig så er det et bilde på hvordan å gripe an en negativ situasjon og snu det til noe positivt. Når livet tar en uventet vending og du blir sittende igjen lammet og føler deg paralysert, handikappet og knekt, må du sette deg til ro og snu livet om til din fordel. Det er dette Frankie gjør, etter å ha gått igjennom en gedigen nedtur. Han må kjempe med både sin avhengighet og hemmende hørselskade. Han føler seg snytt, ødelagt og fanget. Paul Kaye ser fullstendig gal ut i rollen som DJ’en Frankie Wilde og både blikket, kroppsspråket og replikkene er drug crazed som et bilde skåret ut av Ibizas clubscene. Sex, dop og musikk, berømmelse, heltestatus og genierklæringer, Frankie har alt og for en som har alt, ligger også ”alt å tape” til rette. Men samtidig ligger også muligheten for personlig læring, en transformasjon eller undergang for hans føtter. Det hele avhenger bare av hvilken vei han velger å gå, eller hvilke veier han klarer å skille ut i det omtåkede sinnet sitt.

For å gjøre denne filmen ekstra liksom-autentisk er det flere kjente DJ’er med som gir en rekke intervjuer, som uttaler seg om den kjente DJ’en filmen handler om. Selvfølgelig er han ikke virkelig, men filmen bygger opp rundt om denne myten. I ”talking heads” roller finner vi bl a DJ Tiësto, Carl Cox, Paul van Dyke, Lol Hammond og Pete Tong. Alle prater de varmt om Frankie og du blir sittende å lure på om dette er en biopic eller ikke. Og det er ikke til å komme utenom at Paul Kaye er perfekt i rollen som Frankie, han er rent fantastisk og har en sjarm som anti-helt. Du ønsker nesten å tro at denne fyren er virkelig, at det finnes en slik musikkgud et sted som du kan henge med, oppleve eller dyrke. Men livets bakside for en DJ i skyhøyt tempo viser seg å være et kjør som krever en pris mer verdt enn hva innsatsen tilsier. Ikke alle overlever et slikt liv og det ser det heller ikke ut til at Frankie vil klare.

De som har danset seg svette og dehydrerte gjennom natten vil uten tvil sette pris på denne filmen. Like fullt vil de som ikke har opplevd dette kunne sette pris på It’s all gone Pete Tong. Det er en komedie om et liv vi egentlig ikke ønsker å leve, men gjerne kan se personifisert gjennom en ravende gal DJ på vei mot stupet uten å se at kanten en gang finnes. Rett og slett en herlig film og Frankie Wilde er til å bli glad i, tross hans svevende gange over dansegulvet på vei mot podiet sitt.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse