Annonse
Den store streiken i Hollywood har paralysert TV- og film-produksjonen i Hollywood, men skuespillerne har funnet ut at de kan tjene sine penger på andre måter. Reklamer på TV har nå begynt å trekke til seg store navn både foran og bak kameraet, og alle kjemper de i denne 5 milliard dollar store industrien.


"Vanligvis er innebærer reklamearbeid ca. 15-20 prosent av filmbransjen, men akkurat nå er den 100 prosent", sier Matt Miller, president i Association of Independent Commercial Products. Manusforfattere til reklamefilmer er ikke innesluttet i Writers Guild of America, og er derfor ikke berørt av streiken.

Det er ingen tvil om at denne streiken har ført til den største arbeidskrisen i amerikansk film og tv-historie på over tyve år. Ikke bare har den satt en stopper for store produksjoner og TV-serier, men den har også ført til at tusenvis av mindre aktører i filmbransjen har mistet jobben sin. Miller sier at mange av disse nå kommer løpende til reklamebransjen, sammen med store produksjonsselskaper som har store produksjonshaller stående ubrukte.

"Hvis du snakker med en leder av et av de større studioene, vil de snakke om hva som gjør at de kan fortsette videre nå, og det eneste de kan gjøre er å leie ut sine produksjonshaller til reklamebransjen, siden det er det eneste som blir filmet om dagen," sier Miller til Reuters.

Mange andre firmaer som vanligvis er involvert i filmbransjen sliter også. Rufus Burnham er eier av selskapet The Camera House, og leier vanligvis ut kameraer til produksjonsfirmaer. "Det eneste denne streiken gjør er å senke prisene for oss involverte, da vi må kjempe om muligheten til å være med i reklamebransjen. For hver manusforfatter er det tre andre som ikke har noe å gjøre på grunn av streiken.

Men også reklamebransjen kan komme til å slite etter hvert. Jon Kamen i @Radical.Media er redd at hvis streiken varer ut i første kvartal 2008, vil også reklamebransjen begynne å merke streiken. "Hvis de forskjellige TV-stasjonene ikke får inn nytt materiale, men er nødt til å sende tidligere episoder, ønsker nok ikke bedrifter å annonsere like kraftig som de ellers ville ha gjort. Det er derfor sannsynlig at de ikke er interessert i å lage en ny reklamefilm, og da vil reklamebransjen raskt merke en kraftig nedgang."

Og det ser ikke ut til at vi kommer nærmere en løsning på denne streiken. På fredag brøt igjen forhandlingene sammen etter fire dager med harde forhandlinger, og små forhåpninger om at partene kom nærmere en løsning. Flere av TV-stasjonene kommer til å komme med sine planer for første kvartal i 2008, i tilfelle streiken fortsetter, og som Kamen fryktet vil det komme en del tidligere episoder.

For mer informasjon om streiken, kan man lese disse artiklene:
As Hollywood writers strike, commercials film on (Reuters) http://www.reuters.com/article/entertainmentNews/idUSN0934596220071209
Prolonged writers strike a nightmare for TV biz (Reuters) http://www.reuters.com/article/entertainmentNews/idUSN0759262020071210
The Writers Strike is Resorting to Childish Behavior (Rope of Silicon) http://www.ropeofsilicon.com/article/writers_strike_is_resorting_to_childish_behavior
Studio Walks Out of Strike Talk (IMDB) http://www.imdb.com/news/sb/2007-12-10/tv/1
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse