Annonse

Filminfo og video

Catacombs

Victoria får et postkort fra Carolyn, søsteren som bor i Paris. Kortet sier: Du burde komme til Paris, det vil gjøre deg godt. Hun reiser over og kastes ut i et ellevilt undergrunnsparty 30 meter under bakken. For 200 hundre år siden var gravplassene i Paris stappfulle. Det var bare en ting å gjøre, grav opp alle lik og knokler for å stue dem bort i katakomber under bakken. Like under føttene på folk, i verdens mest romantiske by, ligger verdens største massegrav. Søsterens venner forteller henne om en myte, det sies at det forsvinner folk som vandrer ned i katakombene der undergrunnsfestene holdes. En kult hevdet å ha født og oppfostret selve antikrist, en ond tanketom morder som dreper alle han kommer over. Så når festen hun er på blir raidet av politiet som prøver å stoppe undergrunnsfestene, slår hun hodet i flukten og svimer av. Når hun våkner er hun fanget i katakombene, der en vill morder av et menneksemonster går rundt.

Dette er som sagt en grøsser fra produsentene bak Saw filmene, og den er minimalistisk, ønsker å være enkel men skremmende og spiller på redselen for «tingen» mann ikke helt vet hvem eller hva er. Det er frykten for det ukjente som er kjernen for skrekken i denne filmen, uten at det tar helt av. Det er dog et spennende konsept, men den skrider for fort fram og er for vaklende til å være den helt store filmen. Jeg tviler heller på om så mange virkelig vil bli skremt av Catacombes. Regissørene har latt for mye ligge på gulvet i klipprommet eller latt seg drive av et tidspress for å få ferdig filmen, det er inntrykket man sitter igjen med etter å ha sett den. For når vi ser på hva teamet har produsert, så burde denne filmen vært bedre, men det er jo også regissøren, eller regissørene i dette tilfellet, som burde hatt en bedre visjon for produktet sitt.

Det betyr ikke at dette er en dårlig film. De som ikke er vandt til sjangeren vil sikkert la seg skremme, og den er helt grei som underholdning. Pink gjør sin debut når det kommer til ren filmrolle. Hun har tidligere spilt to mindre roller og dette er første gangen hun blir tildelt en rolle i sin helhet og med tid vil hun sikkert kunne bli en god skuespiller. Siden hun dukket opp på¨popscenen i 1999 har hun stadfestet seg som en artist med attitude og stil, så om hun vil sette sitt preg på Hollywood, gjenstår det bare å se. Hovedrolleinnehaver Shannyn Sossamon er derimot langt mer erfaren, og etter roller i både «A Knights Tale» og «40 Days and 40 Nights» ville man tro at karrièren skulle tatt mer av, men ser ut til å svømme rundt i mellomhavet isteden. Ingen av rollene er her hentet fra øverste nivå akkurat. De holder mål til det nivået filmen i sin helhet ligger i; en helt grei film uten større innflytelse på hukommelsen enn av du vil glemme den om ikke så lenge.

Som entusiast er det aldri gøy å skrive negativt om en film, men med hver film ligger det uansett en opplevelse til grunne for hva man blir nødt til å skrive. Det som derimot er morsomt med denne filmen er at katakombene er ekte, gravproblemene på slutten av det syttende århundre tvang frem en løsning på et problem som hadde vart i hundre år (se link under). Historisk fakta, pusset og fikset litt på for å passe en film. Hundre prosent korrekthet har aldri vært Hollywoods sterkeste side, men det er uansett alltid bra å putte noe nyttig/unyttig læring inn i prosjektet. Dessuten ble filmen, som har sin handling i Paris, filmen i Bucuresti, Romania, uten at det spiller noen rolle. Men man lurer uansett, hvorfor reise så langt for noe som ikke funker, som ikke er ut til fingerspissene skremmende? Mulig prisene er annerledes i Romania, iforhold til Paris. Du kan leie Catacombes uten at det gjør stort, men la den ikke bli lørdagens hovedfilm. Sett den heller på når søndagen nærmer seg slutt og jobb, skole og hverdag venter deg på mandag.

Fakta om katakombene
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse