Annonse

Filminfo og video

Ripley Under Ground

Vi møter Tom Ripley (Barry Pepper, kjent fra "Redd Menig Ryan") i London hvor han nå studerer drama ved et prestisjefylt akademi som han selvfølgelig har fortalt en og annen løgn for å komme inn på. Han ferdes i fornemme kretser blant skuespillere og gallerieiere, og har funnet seg likesinnede, forholdsvis kyniske venner innenfor kunstverden.

Toms problemer begynner i det en av hans kunstnerkompiser, Derwatt (Douglas Henshall) kjører inn i et tre og dør like før en viktig utstilling. Gallerieier Jeff Constant (Alan Cumming) blir hysterisk da han forstår at en død kunstner ikke vil kunne selge de maleriene som må til for å dekke over hans gigantiske gjeld, og blir mer enn gjerne med på notene når Tom foreslår at de skal utsette kunngjøringen av kunstnerens død til etter maleriene er solgt og de selv kan innkassere en ikke ubetydelig sum med penger.

Det hele går knirkefritt etter planen inntil en iherdig kunstkritiker (Willem Dafoe) dukker opp og lager krøll ved å hevde at Derwatts malerier er falske og insisterer på å møte kunstneren personlig... Løgnene baller på seg og kulminerer i et farselignende forviklingsscenario der liv går tapt, Scotland Yard får ferten av Tom, en tomatplante spiller en sentral rolle og tre kongepudler har det litt for gøy med en tupé...

De som har Matt Damon i "Den Talentfulle Mr Ripley" fra 1999 friskt i minne, vil huske Tom Ripley som en patetisk, usikker og til tider psykopatisk stakkar som ifører seg andres identitet, dreper over en lav sko og drives av et brennende, tildels homoerotisk ønske om å bli elsket. Barry Peppers Ripley er derimot langt mer selvsikker og fremstår i denne filmen som en sjarmerende kvinnebedårer, et naturlig midtpunkt i venneflokken og en smidig sjarlatan som alltid evner å sno seg ut av enhver ubehagelig situasjon.

Filmen kategoriseres som thriller, men enhver som setter seg ned med dette i mente vil mest sannsynlig bli skuffet. Den ligner mer en svart komedie da karakterene er endimensjonale og karikerte og handlingen lite troverdig. Helt grei underholdning, men sannsynligvis en film som vil gli rett ut av bevisstheten i god tid før rulleteksten har rullet ferdig.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse