Annonse
Denne interessen slo først utslag i fotografering, og Bruckheimer ble en ivrig fotograf. Han vant flere priser i lokale konkurranser, og ble etter hvert et anerkjent navn for sine gode fotografier. Etter ungdomsskole flyttet han til Tucson for å studere psykologi ved University of Arizona.

Etter han fikk sin diploma i psykologi tok han i mot en godt betalt jobb innen reklame i New York. Denne fikk Bruckheimer på grunn av en reklameparodi av Bonnie og Clyde som han laget for Pontiac, og ble vist i blant annet det anerkjente Time Magazine. Det var her Bruckheimer skapte sin største kunnskapsbase som han senere ville få stor bruk for i Hollywood.

Hans første jobb i Hollywood fikk han som medprodusent i filmen ”The Culpepper Cattle Company”, en film som ble lunkent mottatt av publikum, men som tente en gnist i Bruckheimer. Tre år senere var han en fullblods produsent i detektivfilmen ”Farewell, My Lovely”.

Etter to suksessfulle samarbeid med regissør Paul Schrader med filmene ”American Gigolo” i 1980 og ”Cat People” i 1982, ble Bruckheimers liv snudd opp ned. På settet til filmen ”Flashdance” møtte han i 1983 Don Simpson, og sammen skulle disse skape en av Hollywoods mest suksessfulle samarbeid. Sammen startet de selskapet Simpson-Bruckheimer og var de perfekte partnerne. Simpson var Mr. Inside pga sine kontakter i Hollywood-verdenen, Bruckheimer var Mr. Outside pga hans talent for filmskaping og hans markedsføringstalenter.

Men idyllen skulle ikke vare lenge. Etter Don Simpsons flerårige narkotikaproblemer bestemte Jerry Bruckheimer seg for å fortsette på egen hånd. I desember 1995 kunngjorde Bruckheimer for en sjokkert filmverden at samarbeidet var avsluttet og at de ville gå hver sin vei. Simpson rakk aldri mer og døde en måned senere.

Bruckheimer fortsatte å jobbe og fikk til slutt en lang perlerekke med store filmer etter hverandre. I 1995 kom filmene ”Bad Boys”, ”Rødt Hav” og ”Dangerous Minds”, med den store kassasuksessen ”The Rock” året etter. Bruckheimer viste at han var kommet for å bli og hans navn ble fort linket til suksess.

Selv om hans filmer har håvet inn store beløp i kassa, har Bruckheimer fremdeles ikke mottatt gjeve priser for sine filmer. Han øynet et håp da han i 2001 igjen samarbeidet med Michael Bay og ga ut filmen ”Pearl Harbor”, i håp om å høste anerkjennelse slik Steven Spielberg gjorde med ”Redd Menig Ryan” og James Cameron med ”Titanic”. Dessverre viste det seg at ”Pearl Harbor” nærmest floppet og hans prishåp falmet.

Men selv med floppen fra ”Pearl Harbor” gir ikke Bruckheimer opp. Sammen med Ridley Scott retter han opp inntrykket veldig bra med ”Black Hawk Down”, om amerikanernes kamp i Mogadishu, Somalia. Men det skulle gå to år før Bruckheimers kanskje aller største suksess skulle komme.

I samarbeid med Disney, basert på en karusell i Disney World, ble manuset til ”Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl” skapt. Jerry Bruckheimer fikk med seg Gore Verbinski og Johnny Depp og laget tidenes største piratfilm, med en slik enorm fortjeneste at det fort ble bestemt at det skulle produseres to til. I 2006 kom ”Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest” og i 2007 kom ”Pirates of the Caribbean: At World’s End” som slo alle rekorder.

Men det er ikke bare på filmlerretet at Bruckheimer har skapt seg et navn. Han har i tillegg vært med på skape en av de mest sette tv-seriene på amerikansk fjernsyn. I 2000 kom piloten til ”CSI: Crime Scene Investigation” og åtte år senere har dette ikke bare beholdt den gode kvaliteten, men også avlet to etterfølgere som gjør det like bra. ”CSI: Miami” kom i 2002 og ”CSI: NY” kom i 2004. For ikke å glemme ”Cold Case” som startet i 2003.

Jerry Bruckheimer har med andre ord kommet langt fra de fattige kårene i Detroit
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse