Annonse

En komponist sin jobb er å få historien til å rulle, den skal spille på dine følelser, du skal ikke tenke over at du hører på musikken i en film, men innerst inne skal du få følelsen til å spille i lag med musikken. Komponistens jobb er utført når du som publikum ikke tenker over at den er der.


Selv om komponistene som oftest har fått veldig lite oppmerksomhet for den jobben de faktisk gjør, er det allikevel veldig mange som kjenner til deres arbeid. Hva er den første lyden folk oftest tenker på når de hører ordet hai? Jo, det er den geniale to-noters musikken til John Williams. Og når du hører velkjente toner fra f.eks. Star Wars, Indiana Jones, Harry Potter, Batman, Ringenes Herre, Titanic og andre kjente filmer, vil flesteparten gjette riktig på hvilken film det er snakk om, men få kan si hvem som faktisk har skapt denne flotte musikken (for å gi deg svaret kan vi si at komponistene på disse filmene er henholdsvis John Williams på Star Wars, Indiana Jones og Harry Potter, Danny Elfman på Batman, Howard Shore på Ringenes Herre og James Horner på Titanic).

Vi i Filmforumet ønsker å gjøre noe med dette, og vi har lyst til å sette lys på disse mesterhjernene bak musikken i flere av de største filmene som er blitt produsert. Vi vil ta for oss komponister som John Williams, James Horner, John Barry, Bernard Herrmann, Danny Elfman, Ennio Morricone og flere.


John Williams

John Williams har blitt nominert til Oscar 43 ganger (vunnet fem), flerfoldige Emmy (vunnet to), Golden Globe (vunnet tre), Grammy (vunnet 18) og BAFTA (vunnet 7). Han er fast komponist for Steven Spielberg og George Lucas, og en av de mestselgende komponister innen filmmusikk. Alle går vi rundt og nynner til en av hans mange kjente låter, om det så skulle være for Indiana Jones, Jurassic Park eller Star Wars.

John Towner Williams ble født i Long Island, New York den 8. februar 1932. Musikken fikk han gjennom blodet via sin far som spilte trommer for CBS Radio og gruppen Raymond Scott Quintet. I 1948 flyttet familien til Los Angeles og Williams begynte ved UCLA og Los Angeles City College hvor han studerte orkestrering. På fritiden spilte han piano og startet sitt eget jazzband, hvor han etter hvert begynte å eksperimentere med å lage egne melodier.

På 50-tallet laget Williams flere album som jazzpianist, og spilte ved jazzklubber for å betale for seg. 24 år gammel begynte han hos Columbia og senere 20th Century Fox, hvor han orkestrerte for Alfred Newman, Lionel Newman, Dimitri Tiomkin, Franz Waxman og andre store navn på den tiden. Han spilte blant annet piano i tv-serier som ”Peter Gunn” og filmer som ”Daddy O”, ”South Pacific” i 1958 og ”To Kill a Mockingbird” i 1962.

Sin aller første Oscar vant John Williams allerede i 1971 for sin adapsjon av Broadway-musikalen ”Fiddler on the Roof” i 1971. Og det skulle vise seg at dette bare var starten på et eventyr for Williams. I 1974 ble han kontaktet av en ung Steven Spielberg som ønsket at Williams skulle lage musikk til ”The Sugarland Express”. Fornøyd med samarbeidet kontaktet Spielberg Williams igjen året etter for å skape fryktinngytende musikk til ”Haisommer”. Williams vant sin andre Oscar, men også et vennskap og nært samarbeid med Spielberg. Spielberg anbefalte også Williams til en av sine regissørvenner, og i 1977 fikk John Williams muligheten til å lage filmmusikken til George Lucas’ ”Star Wars”. Williams vant fullt fortjent sin tredje Oscar, og ble kjent for mannen som brakte tilbake den symfoniske musikken til filmindustrien og forandret den for alltid.

Det gikk ikke mer enn fem år før John Williams kunne hente sin fjerde Oscar. I et nytt samarbeid med Steven Spielberg, spilte både filmen ”ET” og musikken seg rett inn i hjertet på publikum i 1982. Williams fortsatte sitt nære samarbeid med Spielberg og Lucas og var en vanlig mann å se på nomineringslisten til Oscar. Hans filmer inkluderte suksesser som ”Superman” i 1978, ”Indiana Jones” i 1981, ”The River” i 1984, ”Empire of the Sun” i 1987, og ”Født 4. Juli” i 1989.





Men utenfor Hollywood gjorde han seg også bemerket. Fra 1980 til 1993 hadde John Williams den store ære av å være hoveddirigent for Boston Pops Orchestra, hvor han ofte brukte mye av sin filmmusikk i konsertene. I tillegg stod han for musikken til de Olympiske Leker i 1984, 1988 og 1996.

På begynnelsen av nittitallet hadde John William et ønske om å pensjonere seg. Han trakk seg som dirigent for Boston Pops Orchestra, og forsøkte å jobbe mindre. Men med suksessene ”Jurassic Park” og sin femte Oscar for ”Schindlers Liste” i 1993 var Williams tilbake for fullt. Bare på nittitallet var han engasjert i over 50 prosjekter, store som små, og ble nominert til Oscar hele 13 ganger i løpet av dette tiåret.

I 2006 kunne John Williams ta i mot sin 44. og 45. nominasjon for Oscar for ”Memoirs of a Geisha” og ”Munich” og det er lite som tyder på at denne mannen noen gang skal pensjonere seg.

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse