Annonse

Filminfo og video

Den siste revejakta

Hans bibliografi er rett og slett enestående. Alt fra Elling bøkene til Pelle og Proffen serien og bøker som Hvite Niggere og nevnte Revejakta, innlegg i et hav av blader og aviser, har gjort ham til en forfatter Norge aldri vil glemme. Hans kunnskap om hvordan å skrive en fortelling er verdig en Titan. Han er en koloss og det ikke uten grunn. Men det evige spørsmålet vaier alltid i vinden som et flagg på syttende mai: Hvordan funger denne konverteringen over til filmens verden?

Boka er en røff historie om to barndomskompiser som skal gjøre sin siste deal sammen. Etter dette er det slutt. De har sagt det så mange ganger før, men denne gangen er det alvor. De to er barn av syttitallet som har røyka og solgt tjallen sin frem til de smakløse åttiåra fostra opp punk ungen sin og begravde de siste freakene med gammel flower power i blodet for godt. Verden har også blitt annerledes for de to kompisene som, tross eget syn på saken, tross alt er yrkeskriminelle. Gamle visjoner møter ny hverdag når du skjønner at du faktisk er en hai og ikke en god hasjsamaritan. Når du sitter på førtifem kilo førsteklasses afghan, da er det seriøse ting vi snakker om. Det blir brått femten år av sånt.

Den litt tunge stemninga som ligger over boka har en langt mer lystig tone i filmen, en mer solfylt stemning. Selv om filmen har tatt utgangspunkt i boka og hva den handler om, er manuset skrevet om slik at du lett kan la deg ergre over endringene i filmen. Det har på mange måter ikke noe å si for selve filmens del, for den gjør jobben sin. Samtidig lurer man på hvorfor disse endringene har latt seg skrive inn i manuset? Var det nødvendig? Kunne ikke de to versjonene vært mer tilnærmet like i starten? Når du ser slikt så lurer du på hvorfor sånne ting skjer, hva som er poenget med slik omskriving. Det er mulig det ble enklere på den måten, men det føles bare ikke riktig.



Nå skal man heller ikke glemme at filmen og boka fungerer helt greit hver for seg som to separate opplevelser. Det er når du har begge to i hodet at forstyrrelsene kan sette inn. Men der de har truffet med gull i begge ender er valget av fjes til hovedrollene. Kristoffer Joner og Nicolai Cleve Broch er de to mest perfekte typene for rollene som Carl og Robert. De er dyktige, livlige og smarte nok til å få dette til å fungere. Alle rollene du ser Joner i, får du følelsen av at kunne vært ham. Det er som om du ser på en annen versjon av livet til Joner. Du vil aldri se han i rollen som den vellykka direktøren, han ville i så fall vært den rufsete fyren du lurer på hvordan har klart å lurer til seg denne jobben. Men det kler ham og vi elsker å se Kristoffer Joner i disse rollene. Cleve Brochen har også vist seg fram på beste vis med sin rolleliste og gjør inntrykket som Robert levende. Igjen så er det bare de historiske endringene som gjør deg forvirret på figuren hans, dvs når du har lest boka. Essensielle endringer har en tendens til å føre deg ut i «uløkka», sånn tankemessig og er et forstyrrende element når du ser film.

Men når du setter deg ned med Revejakta på DVD iløpet av vinteren eller våren, kan du være trygg på at dette er en film du vil sette pris på, hvis du ikke har sett den alt da. Boka bør ligge klar på nattbordet ditt frem til filmen havner i DVD-hylla og les den før eller etter du ser Joner i afghanpels og Cleve Broch med fett hår og svett skjegg. Fordelen med boka er at historien blir langt mer interessant, mens filmen bare blir en god norsk film. Ikke dårlig bare det, men anbefalingene vil uansett ligge på boka først. Og når du er i gang, ta for deg Hvite Niggere i samme slengen, før de gjør film ut av den også.

>> Kjøp boka her
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse