Annonse

Filminfo og video

The Crime

22 år gamle Philippe Halsmann er den snille og begave ingenørstudenten som på overflaten er som alle andre begave gutter i starten av tjueårene. Men rundt han er nazismen godt i gang med å få fotfeste i verdenen og for han som er jødisk er fremtiden alt annet enn lovende. På innsiden raser en langt verre kamp; Philippe elsker sin far over alt samtidig som han hater han verre enn pesten selv. Morduch er av den gamle skolen som krever intet mindre av sin sønn og når de to legger ut på en slags ”komme sammen”-tur i alpene tar livet en uventet vending for den unge Philippe samtidig som det tar slutt for Morduch.

I et samfunn hvor jødehatet vokser seg stadig sterkere minutt for minutt var rettsaken ferdig lenge før den var over; Philippe var forhåndsdømt, om han var skyldig i drapet på sin far eller ikke kvittet, gutten var tross alt jødisk. Men for en advokat var det annerledes; Richard Pressburger er selv jødisk og redd for konsekvensene, men troen på å gjøre det riktige fikk denne mannen til å risikere alt i jakten på sannheten. Men hadde virkelig to unge menn en kjangs imot et verdenssamfunn som dømte de begge uten noen god grunn?

For de fleste av oss er historien om Philippe Halsmann relativt ukjent, men er man litt over middels interessert i fotografering bør navnet ringe en bjelle. Han var en av tidenes mest kjente fotografer, han var en av de første som ble fast ansatt i det berømte Life Magazine og han serverte oss en lang rekke berømte ”Jump-bilder” av datidens kjendiser. Og det er nettopp det som er bakgrunnen for denne filmen, hvordan hans varemerket – selve hoppet – ikke bare gjorde seg gjeldene i hans arbeid, men også i hans liv utenfor kamerat. Så hvordan denne filmen har fått den ”norske” tittelen The Crime er jeg neimen ikke helt sikker på.

The Crime/Jump er mest av alt en blandet affære med et uløst potensial som lar publikummet sitte igjen med en følelse av å bli snytt samtidig som de får følelsen av å ha sett noe viktig. Vi har sett uttallige filmer som tar for seg jødehetsen og nazismen, vi har sett grandiose krigsfilmer og tårevåte dramaer, men hvor ofte er det vi har sett psykologiske thrillere som lar denne problematikken fungere som rammene rundt en langt viktigere historie? The Crime er i alle fall halvveis denne filmen. Under en rettssak som er sterkt preget av jødehetsen får vi et inngående blikk i den unge Philippes tanker, tvilen til Richard og ikke minst korte innblikk i samfunnet rundt de. Dessverre for publikummet er dette en lavbudsjettsfilm hvor det muligens er frykten for å ikke lykkes som har gjort at regissøren har gått drastisk til verks for holde spilletiden under 120minutter. Dessverre kler ikke dette filmen videre bra. Det serveres en lang rekke interessante problemstillinger og en del av scenene tar oss med godt under huden på et åpenbart komplekst individ, men det utforskes aldri slik det burde gjøres og når filmen var slutt ble jeg dessverre sittende igjen med flere spørsmål enn svar.

Det positive er imidlertid filmens visuelle uttrykk. Regissør Joshua Sinclair vet hvordan han skal bruker farger, omgivelser, kameravinkler og ikke minst musikk for tilføre scenene sin en ekstra dimensjon. Når skuespillerensemblet ledet an av den velrutinerte Patrick Swayze gjør en formidabel jobb er det ikke før etter filmens slutt dens fortellermessige svakheter kommer til syne.

Lyd og bilde
Når filmen er en psykologisk thriller hovedsakelig fra rettssalen er det begrenset hvor mye som kan skje i lydbildet og til tross for et greit nok dolby digital 5.1 spor er det finte lite som skiller seg ut i verken positiv eller negativ retning.

Bildet står således i stil med lyden når det serveres i 16:9. Dessverre for bildet sin del har regissøren som tidligere nevnt lagt stor vekt på det visuelle utrykket og når det visuelle da ligger midt på treet føles det nok litt dårligere enn hva det er.

Ekstramaterial
Som seg hør og bør for en rett-på-dvd utgave er det også her relativt sparsomt med ekstramaterial. Vi får såkalte Talent Files for en del av skuespillerne. Dette er korte sammendrag av skuespillernes karrierer. I tilegg får vi fire trailere hvor en av de faktisk tilhører The Crime.

Konklusjonen
Man kan enkelt plukke denne filmen ifra hverandre og slakte den herfra til sinsenkrysset om dette er hva man er ute etter. Filmen har litt for mye hastverk i forhold til hvor omfattende historien faktisk er, bildet blir litt for blast i forhold til regissørens ønske om å bruke fargene som en vesentlig del av stemningen og lyden er ikke helt på topp selv om den ei heller er på bunnivå. Ser man bort fra disse skjønnhetsfeilene sitter man igjen med en psykologisk thriller hvor selve historien er rå nok til å sende gysninger tvers igjennom kroppen samtidig som man ikke kan gjøre annet enn å la seg imponere over skuespillerne som virkelig gjør rollene til sine egne. Tatt i betraktning at dette er en sann historie og at crewet bak filmen faktisk måtte søke spesielt om å få innsyn i rettegangspapirene er The Crime en god film og ikke minst et høydepunkt i Swayze sin karriere hva skuespiller angår.

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse