Annonse

Filminfo og video

Total Eclipse

I 1871 har poeten Paul Verlaine sett sine bedre dager. Til tross for status som en av periodens beste poeter er mannen ute av stand til å lenger skrive dikt i samme klasse som de han ble verdenskjent for. Med en 18 år gammel og gravid hustru, mangel på jobb og en eksepsjonell trang til å drikke absint tusler livet sin vante gang imot det uunngåelige. Men når den unge og lovende poeten Arthur Rimbaud sender han sine dikt øyner imidlertid den falne storheten håp. Full av forventninger og håp inviterer Paul Arthur hjem til seg selv og familien. Men hvor håpet var inspirasjon til å skrive og å finne seg selv var resultatet alt annet når de to unge poetene faller for hverandre og legger ut på en selvdestruktiv reise igjennom livet. Et ungt geni og en fallen mester, to fortapte sjeler og en sannhet.

For ett par år siden gjorde regissøren Ang Lee stor suksess med Brockeback Mountain, et romantisk drama om to homofile cowboyer ypperlig portrettert av Heath Ledger og Jake Gyllenhaal. Året var 2005 og vår verden var endelig klar for en seriøs film om dette betente temaet som nå i 2009 er noe normalt og dagligdags. Men hvordan var det egentlig i 1995; fantes det regissører som turde å tak i dette temaet, behandle det med respekt og samtidig gi en finger til et forhåndsdømmende samfunnet?

Total Eclipse er filmen som svarer nei på ett par av disse spørsmålene. Dette skal være et drama om to mannlige – og geniale - poeter som ble elskere samtidig som de kjørte sine liv på dunken, ved andre ord burde alt ligge til rette for et psykologisk dypdykk ned i sinnet til ett par genier. Det skjer ikke. Det som imidlertid skjer er at denne produksjonen fremstår som et homoerotisk drama hvor sexen er viktigere enn det psykologiske. Riktignok får vi se nok av scener som skal forklare disse poetenes atferd uten at de egentlig gjør det, de blir rett og slett for korte, og ikke minst så blir de konstant avbryt av scener hvor de to poetene har såkalt voksen fysisk kontakt med hverandre. For all del, jeg har ingen problemer med at dette blir vist, men det å legge mer vekt på dette enn hva historien egentlig handler om blir dessverre ødeleggende for den totale filmopplevelsen.

Etter filmens første time fikk jeg for første gang på veldig lenge lyst til å skru av filmen og glemme hele greia, men det er en ting som faktisk gjør denne filmen nesten verdt å se; Leonardo DiCaprio og David Thewlis som begge gjør en formidabel innsats som de lettere ustabile og genierklærte poetene. Spesielt imponerende var det å se den på det tidspunktet unge og uerfarne Leonardo DiCpario som gjorde sitt ytterste for å bevise at han kunne mer enn å se bra ut.

Lyd og Bilde
Her må noe ha gått forferdelig galt. Ikke bare får vi servert ett DD 2.0 spor, men vi får også servert ett av de dårligste lydsporene jeg har hørt siden vhs sine storhetsdager. Lydbildet byr på en total mangel av definisjon, troverdighet og fundament. I tillegg sprekker det opp oppover og spesielt filmens vokal får en slags spraking i de øvre frekvensene. Se for deg en slitt vhs kassett.

Bildet serveres oss i formatet 4:3 og er noe bedre enn lyden. Til tross for at det er diffust med mye støy byr det også på en del sterke farger og noen få scener bydde også på en overraskende grei dynamikk.

Ekstramaterial
Korte biografier om ett par av skuespillerne og et lite knippe trailere. Det her er ikke akkurat en omfattende special edition du kjøper på grunn av ekstramaterialet.

Konklusjon
For fans av Leonardo DiCaprio fremstår denne produksjonen som en liten kuriositet verdt å få med seg. For alle andre er dette en film som sliter på de fleste punkter; en mangel på identitet sender denne filmen ut på en heisatur hvor det essensielle ved historien blir nedprioritert til fordel scener hvor to mannfolk roter. Om dette er et tema man vil se en god film om vil jeg heller anbefale den til tider undervurderte Brockeback Mountain.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse