Annonse

Filminfo og video

Fatso

Lars Ramslie sin historie er enkel, en morsom bok og et produkt det ikke skulle være noe problem å lese seg gjennom selv for den mest grunne leser. Det er langt i fra noe behov for å være særlig dyp for å sette pris på den og det er kanskje det som også gjør den så lett å konvertere til film. Den noe mer ungdommelige og oppegående utgaven av Elling eller Tatt av Kvinnen. Det er kanskje lettere å relatere til Fatso siden den ikke legger seg ut i dype særegenheter, men holder seg til god, gammel manisk ronking. Vi sitter midt i et samfunn som velter over av «sex selger», en prostituert medieverden som stapper pupper og kropp i ansiktet ditt like lettsindig som de nigerianske jentene tilbyr sine kropper for noen usle sedler. Og det er denne verden Rino sitter og ser på, uten å klare å være en del av. Det han ser ut gjennom vinduet er kvinner, vakre kvinner som leker i solen, bretter ut en nakenhet han ikke klarer å stille opp med. Han er den rake motsetningen til Calvin Kline reklamene, langt i fra så kjekk som mannlige pinupmodeller fra en Veet Hårfjerningskrem For Men reklame, eller som noen halvnaken Brad Pitt i Troya. Han er ikke Orlando Bloom, Johnny Depp eller Jack Black for dens saks skyld. Han er bare feit, udelikat og jomfru, upult og stakkarslig, tafatt og mangler enhver form for selvtillit. Og uansett så rett frem og enkel historien i boka er, så har de sett seg nødt til å gjøre en real omskrivning.

Filmen i seg selv er ikke, etter norsk målestokk, dårlig. Den er lett og morsom, harselerer med det samme tema som i boka, men den er langt smalere enn filmen. Som vanlig så er jo den normale nedspikkingsprosessen gjeldende for utskrivninger av deler av boka, men betyr det at man er sabla nødt til å gjøre om på så mye? Er det så vanskelig å holde seg tro til historien uten å lage en toegget tvilling ut av produktet? Noe av det som derimot filmen har gjort til sin ting på en veldig positiv måte er animeringen av neshornet Rino. Dette gjorde det jo også langt lettere å komme unna med scener som vanskelig hadde latt seg gjøre. Samtidig så bryter de linjene i filmen med sin minimalistiske utforming av animeringen, i sort hvitt og uten for mye detaljer. Noen ganger blir «Less is more» en riktig løsning. Vi får en smakebit av Rinos enorme onaneringsbehov, men at han ronker mer enn den gjennomsnittlige mannen i gata, faller litt ut av filmen. Sett opp imot boka så blir ikke filmen svakere, men litt mer gjennomsiktig og overfladisk, om det går an. Boka setter mer kjøtt på knokkelstativet sitt med innhold og forviklinger, mens filmen går rett fram i en uavbrutt linje. Men det som uansett er sikkert er at Fatso har den mest sexy norske filmplakaten på lenge.

Det er høyst forståelig at scener blir omskrevet for å gjøre jobben lettere å gjennomføre. Dette betyr ikke at man kaster på seg latmannsdrakta si av den grunn, men at man skal lage noe som kan fungere lettere på den visuelle siden. En leser av boka har et helt annet visualiseringsgrunnlag enn den som skal overføre tenkte bilder til film. Ikke alt som skrives er like filmvennlig, så vi må godta at det skjer endringer. Men når endringer gjøres fullstendig uforstående til bokas utforming, da er det lov til å spørre seg hva som har skjedd her. Sånn blir man sittende å lure seg litt gjennom Fatso, men noen ganger så er det også ting som fungerer godt. Rinos venn Filip med kråkereiret av et hår på hodet, bærende på ølpose og masse bitterhet, er en overtruffen herlig figur i filmen. Han fremstår annerledes enn bokas Filip, men Kyrre Hellum er en antihelt av de sjeldne. Han er sidekick rollen som gjør deg glad der du sitter og er med på å gjøre Fatso til hva den er. Dette er en norsk film du ikke bør skamme deg for å si at du har sett.

>> Kjøp boka her
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse