Annonse

Filminfo og video

Se Opp

Vennligst ikke prøv dette hjemme,” spøker regissør Pete Docter, da han diskuterer den høyst ventede premieren på Pixars tiende animasjonsfilm Se Opp. Sammen med produsenten Jonas Rivera diskuterte han filmen.

Carl Fredrickson er en 78 år gammel grinebiter, og føler at livet mer eller mindre har passert. Han bestemmer seg for å oppfylle ønsket han ga sin avdøde kone, om å sette ut på et eventyr få har sett maken til. Fredrickson binder tusenvis av ballonger til huset sitt og flyr av sted til villmarken i Sør-Amerika.

Men på ferden finner han en vettskremt gutt på terrassen, som ufrivillig har blitt med på turen. Gutten er den meget optimistiske og snakksalige speideren Russell på åtte år, Fredricksons mer eller mindre strake motsetning.


Docter og Rivera forstod tidlig at en gammel gretten mann kanskje ikke er den største publikumsmagneten når det gjelder underholdning. ”Vi skjønte at det var en risiko, men det finnes mange historier med gretne, gamle karakterer,” sa Docter. ”En gammel, skjør mann føltes bare så naturlig, og gir oss mange mulige underholdningsverdier. I tillegg hadde det ikke blitt gjort tidligere, og det er viktig hos oss på Pixar å ikke trå på den samme grunnen. Etter ti filmer blir dette mye hardere å få til.

Med store suksesser som Toy Story, Oppdrag Nemo, De Utrolige, Biler, Ratatouille og Wall-E forstår både Docter og Rivera at alle øyne nå er rettet mot dem for å få deres neste suksess. De sier de prøver å holde seg rolig, men innrømmer at de kjenner presset. Den vinnende formelen er å lage den type film de selv elsker og som vil både underholde og samtidig være emosjonelt for publikum.


Pete Docter begynte i Pixar i 1990 og var en del av den originale gjengen bak utviklingen av historie og karakterer i Toy Story. Han jobbet som storyboard artist for Småkryp og skrev historien for Toy Story 2. Rivera var også regissør for Monsterbedriften, som ble nominert til Oscar for Beste Animasjonsfilm, og i tillegg var han en av de kreative hjernene bak historien til Wall-E og ble nominert til Oscar for Beste Manuskript for den.

Jonas Rivera kom til Pixar i 1994 som produksjonsassistent for studioets første film, Toy Story. Han har jobbet på nesten alle filmene til Pixar, og hans rolle i studioet har øket for hver film som har kommet.


Duoen satte seg ned allerede i 2004 for å jobbe med Se Opp, og de visste allerede da hvordan karakterene skulle se ut. Docter erindrer: ”Vi hadde en gjeng tekniske regissører som vet hvordan man skal gjøre nesten alt, og med denne filmen sa vi: ’Vi vil at dere skal gjøre alt feil!’ Ignorere hvordan ting gjøres i den virkelige verden. Utseendet på filmen var vanskelig å få til både artistisk og teknisk sett. Forhåpentligvis er det noe som ikke er innlysende, men usynlig.” Rivera legger til: ”Vi ønsket ikke realitet, vi ønsker karikaturer. Det er et slags tilbakefall til det gamle Disney”.

Utseendet på filmen var så viktig for Docter og Rivera at det kreative laget reiste til Sør-Amerikas ville skoger for å forsikre seg om at landskapet ble perfekt. Paradise Falls, det oppdiktede stedet i filmen, ble skissert basert på et flatt fjell som binder Brazil, Venezuela og Guyana sammen. De valgte dette stedet fordi de ønsket at Carl Fredrickson skulle være på et isolert sted uten noe utvendig påvirkning, slik at han kunne utvikle seg som en karakter. ”Fjellet er over en halvannen kilometer høyt og det er umulig å komme både opp og ned,” sier Rivera. ”Dette stedet føltes som et perfekt sted fordi det er et bortgjemt sted og veldig frittliggende, og det setter tonen for eventyret i filmen.

Når de ble spurt om hva de ønsker å oppnå med Se Opp for både dem selv og studioet, svarte Rivera: ”Forhåpentligvis har den smaken av et action/eventyr, men litt mykere enn noen av de andre filmene på markedet i dag. Vi håper at denne filmen er en forlengelse av det de andre Pixar-filmene har gitt oss, men også med et snev av det vi elsker av de gamle klassiske filmene”.

Se Opp har premiere på norske kinoer den 25. september. Ta en titt på traileren nedenfor:
    
 

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse