Annonse

Filminfo og video

Doubt

På den religiøse skolen St. Nicholas anno 1964 foregår det en innbitt kamp mellom den moderne presten Flynn og den erkekonservative nonnen Beauvier. Hvor Beauvier tyr til en særdeles streng styremåte for å holde kustus på ungdommen er Flynn mannen som vil løsne opp miljøet litt og forandre skolens rykte fra å være et slags fengsel til å bli en skole hvor unger faktisk vil gå. Men når Beauvier får mistanke om at den hvite presten Flynn begår ukristelige og usømmelige handlinger mot den fargede gutten Donald Miller er det duket for en innbitt kamp hvor det i mangel på bevis er tvilen som til slutt vil resultere i sannheten.

Når vi nå skriver ett par tusen år etter at en viss religiøs figur ble født, ikonisk og så spikret opp på et kors har kirken blitt en institusjon hvor prestene er de ultimate bevisene på hellighet i menneskeform. Men er disse prestene virkelig så hellige eller har de spøkelser i skapet som alle andre? Det er dette spørsmålet John Patrick Shanley (manus og regi) har lagt til grunn for Doubt, men fremfor å servere oss grafiske scener for å illustrere og lede publikummet dit hen han vil har mannen valgt en fremgangsmåte jeg sjelden har sett vellykket; dialogbasert handling uten et fasitsvar. En fremgangsmåte som krever mye av publikummet , men enda mer av skuespillere og regissøren.



Dialogen i denne filmen er av den tunge, men allikevel enkle typen som i all sin enkelhet makter å få frem mang et underliggende budskap, dog ikke uten betraktelig drahjelp fra en kameraføring som får det beste ut av enhver scene og et skuespiller ensemble hvor de fire ledene rolleinnehaverne ble Oscarnominert.  Som den karismatiske presten Flynn møter vi Philip Seymour Hoffman og som hans kvinnelige nemesis er det Meryl Streep som bokstavelig talt regjerer med jernhånd. Når disse to gigantene braker sammen på lerretet står publikummet foran en leksjon i hva skuespill egentlig handler om. Og allikevel, selv blant to klasseskuespillere som disse, så er det en annen skuespiller som stjeler showet.  Amy Adams som Sister James har langt mindre dialog enn de andre og samtidig makter hun å bruke seg av et så omfattende register med kroppsuttrykk at jeg ble rett og slett imponert. I enhver scene hvor hun medvirker.

Doubt er ingen enkel film å forstå seg på, alt handler om dialog, skuespill, kameravinkler og publikummets oppfattelse av hendelsene som tar sted på skjermen foran oss. Åpner du tankene for noe nytt vil du få servert en fantastisk flott filmopplevelse av en sådan karakter at du neppe føler for å se pop corn movies på ett par dager.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse