Annonse

Filminfo og video

Double Indemnity

Double Indemnity

Karakter

5 
En forsikringsselger raser igjennom byen mens trafikkreglene brytes kast i vending. Like etter sitter han på sjefens kontor med en skuddskade i skulderen, få timer igjen å leve og en avskjedssøknad av de sjeldne.

Forført av en vakker kvinne, drevet av en økonomisk grådighet og blindet av troen på det motsatte av hans kunnskap har han latt seg trekkes inn i et mordkomplott hvor ingenting er som det virker; kjærligheten sitter like løst som pengene, et menneskeliv er ikke verdt mer enn en underskrift og han selv er ferdig. Men hva skjedde egentlig i disse nattetimene? For hans sjef blir dette en telefonsamtale han aldri glemmer.

Det hører med til sjeldenhetene at jeg ser filmer fra 40tallet, ikke fordi jeg har noe imot de, men de er ikke så lett tilgjengelig og man ender som regel opp med å kjøpe eller leie de nymoderne filmene som kommer akkompagnert av gedigne reklameplakater. I ny og ne kommer man imidlertid over slike gammalmodige filmer fra en svunnet æra og når filmen er slutt sitter man bare å gliser.

Double Indemnity sanket hele 7 Oscarnominasjoner takket være dens overraskende evne til å gjøre nesten alt tilsynelatende rett. Historien er en klassisk krimhistorie fra storbyens skyggemiljø hvor penger og kjærlighet som oftest er motivasjonen. Vi får servert de barskeste mannfolka med frakk, hatt og en sigarett i munnviken, de vakreste damene  som tripper rundt i flotte kjoler og høye hæler mens nyter all oppmerksomheten fra de tafatte mannfolka som ikke skjønner at de kommer til å bli utnyttet. Denne filmens femme fatale spilles av Barbara Stanwyck og fremstår som en blanding mellom Marilyn Monroe og djevelen selv. Filmens mannlige hovedrolle innehas av Fred MacMurray som gjør en nesten legendarisk rolle som den iskalde og kalkulerende forsikringsagenten Neff. Sammen er disse to dynamitt og kjemien slår fargesprakende gnister til tross for at denne filmen kommer utelukkende i svart-hvitt.

Manuset byr på et nesten legeerklært sinnsykt driv i dialogen hvor ingenting overlates til tilfeldighetene og enhver kommentar har en påvirkning av filmens plott. For oss som også liker å holde et øye med det filmatiske  er dette en aldri så liten fest for øyet. Regissør Billy Wilder har tegnet opp enhver scene slik at det henger sammen og nok en gang til tross for at filmen er laget i svart-hvitt går det en tydelig rød filmatisk tråd igjennom hele filmen.

Dette er et ekstremt vellaget eksempel på at film var noe helt annet før. Vi snakker de tøffeste mannfolka med hatter, de vakreste damene med kjoler og de mest utspekulerte plottene. Vi snakker gamle amerikanske biler, sneipen i geipen og respektabel og flott dialog. Denne kombinasjonen kommer sjelden så vellaget i dagens produksjoner og jeg kan ikke annet gjøre enn å gi Double Indemnity mine varmeste anbefalinger til alle som elsker god film.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse