Annonse

Filminfo og video

City of God

Boken City of God, eller Cidade de Deus, er en voldsorgie, en evig lang gatekamp i den barmfagre men dog lutfattige slummen. Rio, mest kjent for sitt årlige karneval hvor vi klikker oss gjennom halvnakne, kostymekledde jenter på nettavisenes bildeserier med gyllenbrune kropper som er sprayet med glitter. Bak denne fasaden skuler det seg et hierarki av gatebarn, vold, kidnappinger og slumområder som rent sagt eies og styres av dealere, av unge, brunstige alfahanner som har dop, vold og drap som sine eneste holdepunkter i livet. Ser noen surt på deg, pang-pang, kule lager grøt av hjerne. Det er lovløse tilstander der en blodig darwinisme med en naturlig seleksjon blir utført i forhold til et stadig tilskudd av brutale oppkomlinger. Det er et liv i evig frykt for streifskudd, ran, drap og voldtekter beboerne i City of God befinner og befant seg i.

Paulo Lins bok er en voldsom affære, et mesterverk i pubertal utfoldelse og et offer for et samfunn som ikke takler ansvaret historien har gitt dem. Men alt dette betyr ingen ting for de som bor i City of God, de ser ikke bakover, bare fremover. Boken er delt inn i tre deler, som strekker seg fra sekstitallet i Hellraiser's Story, syttitallet i Sparrow's Story og Tiny's Story på slutten av sytti- og begynnelsen av åttitallet. De nærmere femhundre sidene følger volden gjennom personer som i norsk målestokk kan kalles tungt kriminelle og som er en belastning for lokalbefolkningen. Men i likhet med områdets utvikling får også volden en kraftig utvikling i råskap og løsslupne holdning i forhold til drap. Som når den tretten år gamle gutten skyter sin ti år gamle lille bror i hodet fordi han er med i feil gjeng, som når en barnehånd tømmer et magasin inn i hodet på et annet barn midt i en kamp mellom to rivaliserende gjenger. Volden og drapene er til tider så bestialske og ubarmhjertige at du ikke kan tro at dette er sant, at denne boka ikke er basert på virkelige hendelser. Men Paulo Lins bar bodd og vokst opp der og arbeidet med bokens innhold så lenge at det er autentisk, uansett hvor mye du rister på hodet. Dette er langt i fra den vanlige hverdagen til den gjennomsnittlige nordmann. Det er som om dette skulle vært plukket ut fra en film, men det er virkelig og vel så brutalt.

Det er, som sagt, ikke hentet fra noen film, men boka inspirerte til en film. En film som ikke er noe dårligere en denne utrolige dokumentasjonen boka fremstår som. Selv om det er utrolig store forskjeller mellom boka og film, så er filmen et produkt som bruker deler av boka til å forme en historie som skal fungere på den korte tiden den har tildelt. Filmen går sine egne veier uten å føre seg selv på vidvanke, uten å rote seg bort i et påtatt, dumdristig polaroidbilde som blekner i solen. Filmen står frem som noe stort, som noe dyktig og som en film du ikke bør gå glipp av. Den setter slummens vold på dagsorden og gir oss bilder av et liv fjernt for oss her oppe på den småborgerlige hesten. Men uten slike filmer vil vi aldri kunne fatte interesse for noe. Slike filmer er med på å skape debatt, skape dokumentarer folk har lyst til å se fordi de så filmen og vil ha mer. City of God er en vakker voldshistorie, et poetisk stykke som gir deg gåsehud mens boka gjør deg fullstendig nummen. Det er en sånn type film som aldri blir gammel, som du kan se flere ganger, en film som fascinerer, som setter sine spor i kultbingen.

På menge måter så er det ironisk at filmen om det beryktede stedet ikke kunne spilles inn der hvor handlingen utspiller seg, men i de mindre farlige favelaene i nærheten. Det var rett og slett ikke mulig å gjennomføre. Når mennesker ikke har respekt for andre enn seg selv og sitt eget liv, får man et sted der ikke en gang politiet klarer å bryte ned kriminaliteten, et sted der gjengene regjerer, er sted der liv forsvinner like raskt som vinden snur. Et liv er som et blad som faller fra et Eukalyptus tre, og livene til gangsterne i City of God, faller raskere enn årstidene skifter.

City of God er en bok og en film som forteller om virkelige relasjoner, om virkelige hendelser som setter perspektivene i ordning, som setter ditt eget trygge liv i skyggen for en langt mer farefull hverdag. Å oppdra barn i slike omgivelser, under slike forhold virker umulig. Men det bor folk der, de lever der, hver dag. Dette er deres liv, deres historie.

>> Kjøp boka her
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse