Annonse

Filminfo og video

Mannen som elsket Yngve

Filmen ble sett av over 174 000 mennesker på norske kinoer, sopte inn fire statuetter på Amandaprisen, sanket lovord i hytt og gevær, og bærer en enorm historie i ryggsekken som den aldri makter å dra ut i lyset. Men allikevel er dette, om du ikke har lest boka, en veldig så god film. Den tar deg tilbake til dine egne ungdomsminner som sakte fader ut i sollyset, minner om egne opplevelser du kanskje har glemt. I seg selv er historien ikke så omfattende, den strekker seg utover noen få uker i Jarles liv og forholder seg enkelt til handlingsmønsteret for å gjøre dette til en film som gjør inntrykk. Og det har den helt klart gjort, når det gjelder inntrykk altså. Men det er relasjonene, tankene, det selve geniale ved boka som aldri får følge med inn i filmversjonen, og det er her man lurer på om denne filmen egentlig er så flott som kritikken tilsier. Sammenlignet med boka er dette spakt men til gjengjeld så famler den ikke. Det er mye man savner i filmen på samme tid som man sitter med en god opplevelse og det er dette som er selve cluet ved en film, at du sitter igjen med noe positivt.

Boka på sin side innehar alt du kunne ønske deg. Det er Jarles relasjoner til sin alkoholiserte far, det er den gjennomsiktige figuren Yngve som ikke ser ut til å ha særlige med interesser uten om tennis og pyramider. Han er den rake motsetningen til Jarle og det er kanskje dette som er noe av grunnen til at Jarle blir så fascinert av ham. Like barn leker kanskje best og dette er hva Jarle har med Helge, men motsetninger tiltrekker hverandre. Selv om han er heteroseksuell, så tiltrekkes han av denne Yngve, denne nye gutten på skolen. Det er lett å la seg forvirre av følelser når man er ung og ikke vet om alt man føler betyr noe, samtidig som det kan være sunt å prøve nye ting og eksperimentere. Det som man fort kan glemme oppe i stormen av hormoner er følgene av dine handlinger. Blandet med fordommer, redsel og egen usikkerhet, kan dette bli en voldsom opplevelse for den det gjelder.

Hvis du er ny på Tore Renberg, så er det bare en ting å si og det er at det bare er å kaste seg ut i bøkene om Jarle en gang for alle. Det er tre bøker om Jarle; Mannen som elsket Yngve, Kompani Orheim og Charlotte Isabel Hansen. Stavanger mannen Renberg fulgte med Geir Gulliksen fra Tiden Forlag til Oktober Forlag, og er en klassisk forfatter som skriver med mye hjerte og hjerne. Han maner frem historier fulle av saftige kjøttstykker og leverer produkter som ikke ligger i barnebøker-for-voksne kurven. Det er underholdende, morsomt og interessant å lese bøker av dette kaliberet og det er flott å se at ikke alle nye bøker er skrevet for folk med dårlig konsentrasjonsevne.

Forholdet til disse to versjonene imellom er altså avhengig av hvilken versjon du har vært igjennom. Filmen er uten tvil et godt produkt for alle som ikke har lest boka, og om du leser den vil du bare få en enda bedre opplevelse. Men har du lest den og ser filmen, er det vanskelig å forstå at folk har hauset den opp slik. Det er helt klart at det å se en film som du har lest boka til alltid er vanskelig, fordi dine egen bilder av scenene er så sterke og mengden av informasjon du tar inn gjennom boka aldri kan gjenspeiles i filmen. Det går bare ikke å lage en film på halvannen time som skal gjøre ære på en slik historie. Selv de beste filmer sliter med å leve opp til opphavet sitt, men heldigvis finnes det et marked for alt. Noen er avhengig av å lese mens andre nøyer seg med kortversjonene i filmens verden. Og det er det heller ikke noe galt med, men opplevelsen av en bok som leverer så mye kan man ikke undervurdere. Så skal du lese en bok dette året er helt klart Mannen som elsket Yngve en bok å satse på.

>> Kjøp boka her
>> Kjøp filmen her
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse