Annonse
I likhet med Carls reise til uventede og storslagne plasser, har Pixar Animation Studios reist lenger enn noen av filmskaperne har kunnet forestille seg... og alt begynte når den første dataanimerte langfilmen ble sluppet i 1995, Toy Story.

Ni suksessfulle filmer senere lager Pixar fortsatt filmer som er "først". SE OPP er ikke bare den første filmen som er skapt i Disney Digital 3D, men var også den første animerte langfilmen som noensinne har deltatt på den prestisjefyllte filmfestivalen i Cannes. Ikke dårlig for et filmselskap som startet med et perspektiv bare en desimeter over bakken i Toy Story, og som nå svever høyt i SE OPP.


(nederst i artikkelen kan du se et par videoklipp for filmen)


Her er et raskt tilbakeblikk på de ni foregående filmene som har banet veien for SE OPP.


TOY STORY (1995)

Pixar første film var banebrytende bare ved å bli laget, det var den første animerte langfilmen som var 100% dataskapt. (Det tok 300 sammenkoblede Sun-maskiner nesten 800 000 timer å ferdigstille filmen - hver 16-dels sekunds bilderute inneholder rundt 300 megabyte med informasjon.)

Filmen viste en gjeng leker på et gutterom som levde ganske interresante liv når de ble overlatt til seg selv av sin eier Andy.

Filmen tiltrakk seg internasjonal beundring og ble nominert til tre Oscar. Den spilte inn 10 ganger produksjonskostnaden på verdensbasis. John Lasseter, regissør for filmen, ble tildelt en spesiell Oscar "... for utvikling og inspirerende bruk av teknologi som har muliggjort den første dataskapte langfilmen."


A BUG’S LIFE (1998)

I deres neste film ga Pixar oss et innblikk i insektenes verden. Når en utilpass maurs tue blir truet av gresshopper, søker han hjelp hos en gruppe innsekter for å unnslippe gresshoppenes angrep. Men det viser seg at gruppen med insekter som han har rekruttert er medlemmer i et insektsirkus. Filmen, som var både intelligent og full av humor på bekostning av menneskerasen, var på samme måte som Toy Story en økonomisk fremgang og ble også nimonert til en Oscar. DVD-versjonen var også verdens første helte digitale videooverføring.


TOY STORY 2 (1999)

I det neste eventyret var tilbake i Andys soverom med Woody, Buzz Lightyear og de andre elskverdige figurene fra den første filmen.

Toy Story 2 vant Golden Globe for Beste Musikal eller komedie, en Grammy for Randy Newmans "When She Loved Me", og en Oscar-nominering for beste originalmusikk. Filmen dro inn nesten en halv milliard dollar verden over. Mer enn 250 dyktige medarbeidere spredd over 18 forskjellige "innspillingssteder" måtte til for å skape filmen.


MONSTERS, INC. (2001)

Historien om monsterkollegaene og bestevenner Sulley og Mike, skremte frem mer enn 500 millioner dollar i inntekter verden over - den første Pixar-filmen som klarte dette. Når jobben og hele deres eksistens ble truet av et menneskebar (monstrene tror at alle barn er farlige) gjør duoen sitt ytterste for å få piken til å reise tilbake til hvor hun kom fra. På denne ferden møter de på det ene eventyret etter det andre.

Etter 16 tidligere nomineringer vant komponisten Randy Newman en Oscar for låten "If I Didn't Have You", og filmen mottok også tre ytterligere nomineringer. Pixar slo også DVD-salgrekorden med 11 millioner solgte enheter bare i løpet av den første uken. (Kun Løvenens Konge, som ble utgitt for DVDen kom, solgte flere enheter når den debuterte på VHS i 1995).


FINDING NEMO (2003)

Fra den fantasifulle monsterverden til den "virkelige" verden under vannet langs Australias kyst, der Pixars femte film om den urolige faren som reiser langveis for å finne sin bortkomne sønn utspiller seg. Filmen vant hele fem Oscar i den da nye kategorien "Beste animerte langfilm", og fikk også ytterligere tre nominasjoner. Undervannsreisen dro også inn utrolige 865 millioner dollar verden over.


THE INCREDIBLES (2004)

Hva blir resultatet av en familie med superhelter som forsøker å leve et anonymt forstadsliv, men som dras inn i et actionfyllt eventyr da en galning truer med å ødelegge verden? Pixars sjette kreasjon, The Incredibles.

Den doble Oscar-vinneren (Beste animerte langfilm og Beste lydredigering) fikk også ytterliger to nomineringer (Beste manus, Beste lydmix). Filmens jazzinspirerte lydspor av Michael Giacchino ble spilt inn analogt på samme måte som man gjorde det i lydstudioer på 60-tallet.


CARS (2006)

Pixars syvende film kjørtejorden rundt, og plukket opp to Oscar-nomineringer på veien. Den detaljfølelsen som Pixar-animatørene bygger sine verdener i var meget synlig i bilene som var representasjoner av ekte racerbiler.

Istedet for å plassere bilene øyne i lysene foreslo Lasseter at de skulle settes i vinduene, en idé han fikk fra en av sine favoritter bland Disney-filmene "Susie the Little Blue Coupe". Filmen var den første til å hente hjem en Golden Globe i den da nye kategorien Beste animerte langfilm.


RATATOUILLE (2007)

Bare introteksten høres morsom ut; Remy, en rotte som vil bli mesterkokk i Paris. Den fargesprakende historien om en gnager med kulinariske aspirasjoner vant en Oscar for Beste animerte langfilm og ble nominert i ytterligere fire andre kategorier. Regissøren Brad Bird hadde tidligere vunnet statuen for Beste animerte langfilm med The Incredibles.

De virkelighetssøkende animatørene studerte ikke bare rotter for å skape Remy og de øvrige i rottegjengen, men arbeidet også tett med den annerkjente kokken Thomas Keller for å forsikre seg om at restaurantmiljøet var autentisk.


WALL•E (2008)

Foruten den artistiske og økonomiske fremgangen (Beste langfilm Oscar og mer enn 500 millioner dollar verden over), fikk Wall-E også annerkjennelse for sitt sosiale budskap om et skinnende forbrukersamfunn.

Denne vakre filmen skapte en egen representasjon av fotorealisme, og filmskaperne konsulterte blant annet den legendariske filmfotografen Roger Deakins for å skape den mest atmosferiske og sofistikete lyssettingen som man noensinne har sett i en dataanimert film

Pixar har tatt oss på ni uforglemmelige eventyr, fra gulvet i et gutterom til universets ende - og nå med deres tiende film virker det som om frengangen fortsetter i samme retning, OPP.



Videoklipp for Se Opp






































































Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse