Fra Bok til Film 45 – Jenta som lekte med ilden
Fra Bok til Film 45 – Jenta som lekte med ilden
Millennium trilogien buldrer videre med Kalle jævla Blomkvist og superkvinnen Salander. Men hvordan fungerer egentlig en slik intens spenningsroman når den blir til film?
Handlingen i Stieg Larssons andre bok er som en lang og intens ferd på skinner hvor det i harry ordlag gnistrer under hjulene. Hver side og hvert kapittel er noe nytt. Du sitter med opplevelsen av at her skjer det masse på en gang og plutselig, sånn midtveis i boka, eksploderer handlingen til en total og bombastisk forvirring. Du bare MÅ finne ut hvor alle disse trådene fører hen og ikke minst; hva pokker har Lisbeth Salander rotet ser opp i nå. I tillegg får trådene rundt Lisbeths liv farge, du forstår langt mer om henne gjennom bok nummer to. De bisarre veiene som fører henne til denne voldsomme utbroderingen virker med ett veldig naturlig når du ser på den lille men vel så tøffe jenta. Hun har er en bulldoser av en personlighet og innehar en iherdighet enhver greske helt ville vært stolt av. I bok nummer to kommer Lisbeth virkelig til sin rett.

Mange forfattere som kategoriseres som dyktige er strålende på handling og fremdrift, men dialoger er noe helt annet. Å utforme dialoger er en kunstform som ikke er ensbetydende med forfatterens dyktighet. Larssons bøker er i den nevnte kategorien, altså dyktige, men dialogene kan til itder oppleves som noe unaturlige. Folk har en ulik måte å reagere på og når så mange mennesker i en bok reagerer med å si "Det er jo helt sykt" så blir dette noe snodig. For å virkelig skape en dybde i personregisteret, må man selv høre, føle og se de ulike trekkene som utgjør det mennesket du beskriver. Folks ulike karaktertrekk i språket er et viktig element å få ned på papiret. Lisbeth Salander er definitivt en dyktig formet figur sammen med sine andre hovedrollefigurer i boka, men politifolkene blir veldig like og resonerer ikke slik man ville forestilt seg. ”Den sure fitta vred seg som en orm”, ”Er du så tent på henne at du vil avhøre henne alene?”. Denne muntlige brutaliteten politiet fører i boka blir unaturlig og keitete. Men ser du bort i fra dette er Jenta som lekte med ilden en veldig god roman som overgår den første boka i alle ledd.

Når du sitter med et ferskt minne av boka i hodet, blir det mildt sagt en utfordring å se filmen. Bilde: Du tar en skuffe med sand og heller den i en sil. Ut renner fin sand og du sitter igjen med de større steinene. På samme måte har de siktet bort alle de fine detaljene fra boka og blir sittende igjen med en overfladisk, grov og vulgær versjon av Larssons bok. Sammenlignet med den er filmen en farse, men frittstående er den verdt å se. Mange av de som har lest boka vil gå skuffet ut av salen, for det er så mye av det som utgjør Millennium som ikke er tilstede. Det blir så enkelt, så tarvelig og trist å se at det voldsomme havet ved Larssons historie blir til en liten dam. Men det filmen har lykkes med er å skape en Salander som virkelig får deg til å grøsse i slutten av historien. Vi vil nødig legge inn noen brutale spoilere og utbrodere for mye av handlingen i artikkelen, siden filmen enda er så fersk, men tross de negative sidene er det ting ved filmen som er veldig bra. Våre svenske naboer er flinke med film og Jenta som lekte med ilden er ikke noe unntak, men det er mest med tanke på filmen som et eget produkt og ikke sammenlignet med boka. Samtidig er det flere der ute med boka i fanget som ikke deler dette synes om forholdet mellom denne boka og filmen, men man kommer uansett ikke utenom at det bildet du får av Salander i filmen, ikke helt matche den Salander vi kjenner fra bøkene.

Det kan fort bli vanskelig å se filmen med et dykk ned i en tykk spenningsroman av dette kaliberet,  men hva kan man vel forvente. Det er tross alt mye stoff å måtte høvle bort for å få plass til all nødvendig handling i en film, noe må rett og slett bli skadelidende. Noen av Hydras hoder må hogges av for å presse henne inn i et passende konsept. Alt i alt er det nok en okay opplevelse, men dette er virkelig et tilfelle der boka definitivt er å foretrekke.
Klikk her for relatert filminfo og video
Filminfo og video
Denne artikkelen er printet ut fra Filmforumet.no
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at Disqus-systemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
På forsiden nå