Annonse
Stephenie Meyers saga om Bella og Edward er en av mange serier i en sjanger stappet med romantiske historier om vampyrer. Fra Bram Stoker gjorde vampyren til almen underholdning i 1897 og frem til idag har litteraturen fått en gedigen bunke historier om de bloddrikkende skapningene. Anne Rice er den romantiske vampyrens store mor, men i hennes fotspor finner vi bøker som The Vampire Diaries, Undead, How To Marry a Millionaire Vampire, Trueblood serien om Sukie Stackhouse, House of Night, Vampire Academy, Evernight og The Darkyn. Ja, lista går videre i bunke på bunke med bøker. Det er nok å velge i av vampyrromantikk, men det ser ut til at Twilight har truffet noe spesielt hos jentene. Med over 70 millioner solgte bøker på verdensbasis, trenger man vel nødig å poengtere dette mer nøye. Bøkene har feid over jentene våre som en flodbølge og det er ufattelig at fjorten litterære agenter sa nei til boka, før den til slutt ble plukket opp. Dette er felles får både J.K. Rowling, Jasper Ffrode og en hel del andre forfattere. Moralen er den at man ikke må gi opp så lett.

I et maskulint miljø blir historien husmorsromantikk av verste sort, men for feminine omgivelser er Twilight, med Edward Cullen og vampyrkjærligheten, en varm opplevelse i høstmørket. Det er noe å drømme seg bort i, noe å fantasere om i en hverdag der kjæresten, ektemannen og virkeligheten ikke helt klarer å tilfredsstille de indre behovene. Vi har alle behov for historier, noe som kan ta oss bort fra hverdagen, og Twilight er uten tvil en av de beste bøkene på markedet om dagen når det gjelder dette.

Det meste av litteratur som blir en enorm suksess finner fort veien til en manusforfatter, til en produsent og til en regissør som tar seg av forvandlingen av en bok til en film. Twilight er en selvfølge i overgangen. Filmen har uten tvil bidratt til den enorme interessen for Stephenie Meyers bøker og skaffet henne en hærskare av nye fans som sluker bøkene like raskt som en rissekk forsvinner i en flyktningeleir. Fordelen med en bok kontra en sekk med ris er at du kan fortære den igjen og igjen, noe som helt klart skjer blant Twilight fansen der ute.

Regissøren med ansvaret for filmens visjon heter Catherine Hardwick. Hun har allerede før og med Twilight bevist sin dyktighet og evne til å visualisere en stemning, en følelse og en boble i tidens rom, om den er fiktiv eller ikke. Med Thirteen, Lords of Dogtown og The Nativity Story på CVen før Twilight, står hun som en perfekt regissør til å ta vare på en så elsket bok. Filmen gjør ære på bokas grunnlinje og holder seg til historien, med noen nødvendige kutt her og der, i dialoger og scener, for å vinne tid. For eksempel blir episoden der Bella blir reddet av Edward i smuget når hun er på kjoleshopping med venninnene forsiktig forvirrende i filmen, men blir naturlig i boka. Slikt er bare naturlig, en viktig scene som blir pent tynnet ut for å få plass i formen den skal ligge i. Den stemningen boka gir leseren får man også et inntrykk av at eksisterer i filmen, så det kan legges ved filmen at de har lykkes med å formidle noe genuint. Det kan dog være at Twilight i mengden av vampyrromaner ikke er ensbetydende genuint, men den har uansett hevdet seg på et plan få bøker av samme sort, eller hvilken som helst sort for den saks skyld, har lykkes med. Nemlig å selge ufattelig godt.

Er du glad i romantikk er både boka og filmen å anbefale på det sterkeste. Da er du definitivt på rett vei. For alle som derimot setter mer pris på annen underholdning, er kanskje ikke Twilight det rette produktet. Men for sin målgruppe er den som en kjær drøm, en drøm du kan la deg falle ned i igjen og igjen og igjen...
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse