Annonse

Filminfo og video

Drageløperen

Khaled Hosseini debuterte med en bok som beskrives med alle klisjeer og brukte uttrykk; sterk, dyktig, mesterlig etc etc etc. Boka er visuelt sannferdig når den plasserer oss midt i Kabul, midt i en alder da enda uskylden ligger i huden på to unge gutter. Historien flyr oss avsted til Sovjets okkupasjon, Taliban, svik, brutal menneskelig råskap, tapet av uskylden og livet i en by i hendene på Mullahenes innflytelse og religiøs ytterlighet. De mellommenneskelige forholdene som utspiller seg mellom den unge gutten Amir, hans far Baba, Hazaratjeneren Ali og sønnen hans Hassan, er en passasje mellom samfunnets høye murer. Som sønn av en velstående pashtuner, er Amir et privilegert barn. Pashtunere lever, i motsetning til Hazaraer, er godt liv. Men hans vennskap med tjenersønnen Hassan gjør også ham til et yndet mål gjennom forakten for Hazaraene som renner nedover på mange afghanske rygger. Amir er bortskjemt og eier ikke evnen til å stå opp for hverken seg selv eller andre. Mens vennen Hassan er lojal mot sin venn fra hareskårets glis og til retten om en drage.

Hva er det som gjør at jeg leser boka og føler at jeg blir nedtrykt? Jo, fordi jeg ser meg selv og mine barn i samme situasjon. Alt enhver far ønsker er at barna hans skal vokse opp under de beste forhold livet kan tilby. Andre barns lidelse blir deg selv like tunge, fordi du kan relatere til andre foreldres smerte.  Hvordan ville jeg reagert, hvordan ville mine følelser valset over meg som en kampestein hvis jeg sto med føttene i den samme, tørre afghanske sanden de står i? Jeg ville gjort alt i min makt for å gjøre livene deres gode. Hosseini har skrevet en bok som vil kunne berøre et hvert menneske uavhengig av rase eller etnisk tilhørighet. Linken mellom folkegruppene ligger i avkommets lidelse. Men boka forteller også om hvor grusom skjebne byen Kabul og landet Afghanistan har blitt tildelt. Boka forteller om å flytte til et annet land, men å fremdeles ha din forhenværende nasjons levemåte hengende over deg. Den forteller om en gutt som kjemper om sin fars kjærlighet og kun føler at forakt for ham blir returnert. Sjalusi kan føre til så mangt og i dette tilfellet, veien for et helt liv.

Mark Foster er heller ingen fremmed når det kommer til å lage god film. Med Monster's Ball, Finding Neverland og Stranger Than Fiction bak seg, har han vist sin evne til å fortelle dyktig på en  underholdende måte. Med Drageløperen har han igjen lagd en film som plukker opp det gode båndet mellom bok og film. Selv om filmen tar snarveien inn i solnedgangen og amputerer noe som definitivt ikke kan betegnes som et unødig vedheng, har Foster gjort dette til en filmopplevelse som gir deg innsikt i en annen kultur uten å spenne bein på seg selv. Den største kløften mellom Østen og Vesten er mangelen på kunnskap og forståelse. Frykten for det ukjente, ignoransens overflod. Ved å møtes ved forståelsens bord vil vi kunne gi hverandre ett håndtrykk. Uten dette er det vanskelig å ta noen å hånda. Filmen gjør en durabel jobb i å følge boka, uten å være spikket ned til en tynn masse. Selv om noe er kuttet, dialoger borte og snarveier er funnet nødvendig, så har de levert et produkt som står sterkt ved siden av originalproduktet. Du kan se filmen og synes at dette er en god historie som gjør at du kanskje forstår, og fordyper deg i boka for å få mer kjøtt på beina.

Historien er ikke direkte ensidig, men oppleves som ærlig, direkte og troverdig. Amirs bortskjemthet og mangel på forståelse viser vei i temaets hjerte samt hvor viktig storhet er og viser deg hva storhet er. Storhet er ikke dine bragder, men dine handlinger mot dine omgivelser, utført uselvisk. Amir mangler storhet, til tross for sin gode status og er hemmet i sin evne til å være en sann venn på grunn av dette. Den fattige tjenergutten med hazara herkomst, har på sin side alle de riktige egenskapene. Ydmykhet er veien til et rent indre, til et rolig sinn.

Det er godt å se at boka og filmen innfrir i sitt forhold til hverandre. En slik historie hadde ikke fortjent å blitt misbrukt av et slaktet manus med mål om å bare tilfredsstille kinogjengere som ikke bryr seg. Det hadde vært umulig å gjøre denne filmen på noen annen måte enn å være tro mot boka, mot Hosseini og mot det afghanske folk. Drageløperen tilbyr en historie du på alle måter kan sette pris på.

>> Kjøp boka her


Anbefaler også «Faens bomber» av Salam Pax.
>> Kjøp boka her
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse