Annonse

Filminfo og video

Tatt av Kvinnen

Men når Petter Næss leker med skjebnen så går det helt strålende. Det å se filmen Tatt av Kvinnen er minst like moro som å lese boka. De forskjellene som naturlig blir mellom de to individene bok/film er ikke til å komme utenom. Boka er på 158 sider, i lydbokformat er den på 4.5 timer og filmen er på snaue 1t 27min. Det er klart det er utfordrende å koke dette ned til en kinofilm som tar vare på bokas sprangridning gjennom handlingen. Erlend Loe har presset, for å være så pompøs som mulig, jævlig mye handling inn i de få sidene. Det er ikke noe dill, ikke noe fjas. Den er fortalt rett på og med en humor som får deg å humre av latter gjennom blekka.

«Vi våkner på et hotellrom. Tett flettet sammen i
hverandre. Marianne vil at jeg skal se på mens hun
onanerer. Jeg synes det er greit, dessuten varer det
ikke så lenge.»


Ja, Marianne begynte bare å dukke opp, like før han skulle legge seg. Ja, hun bombarderte livet hans med en kvinnelist som bare en fullblods kvinne kan gjøre. Og ja, han hadde problemer med å sette pris på dette fra dag en. En vinglete, forvirret mann med redsel for å gripe tak i sitt eget liv og handle. Mannen er vinklet fra et ytterpunkt i et like ærlig bilde som kvinnen er avbildet. Det mest grunnleggende mellom oss, menn og kvinner, er at vi har problemer med å forstå hverandre. Og mannen som blir tatt av kvinnen, har definitivt vansker med å forstå seg på Marianne. Enten det eller så er dette bare et misforstått faktum vi liker å gjemme oss bak.

«Marianne mener at sammenligninger er den maskuline verdens største feilgrep.»

Når denne litt veke mannen skulle plukkes ut i filmform så kunne de heller ikke ha plukket noen mer perfekt mann til rollen enn Trond Fausa Aurvaag. Han gjør ære på figuren til Erlend Loe og er faktisk det elementet som gjør filmen så god. Siden han er i alle scenene i filmen er det også et desperat behov for at han skal fungere og han leverer til oppunder kraven på en pologenser som er skinnende hvit. Med Peter Stormare ved sin side blir han nødt til å vise sitt mest kapable vesen. Hadde han ikke kunnet stå ved siden av «Sveriges Jack Nicholson» ville hele rollen blitt patetisk. Så vi er såre glad for at han gjør jobben så herlig.

Lese eller se? Lese.... se. Vel, det er helt klart at dette er et tilfelle av harmoni mellom to ulike medier, mellom to brødre som handler sammen. Boka er dybden, en så tynn den er, og filmen er den lette underholdningen. Du får langt mer igjen av boka, men filmen alene gir også et flott bilde av hva man eventuelt ikke gidder å lese. For den som har lest boka, blir det ofte en sånn litt irriterende opplevelse der mann lurer på hvorfor det er nødvendig å legge inn mer dramatikk enn hva godt er. Dette er jo tross alt en film og den har et behov for å være nettopp dette, dramatisk. Som sagt så er det to forskjellige medier, to ulike individer fra samme ide-form. Selv om de er like, er de også like forskjellige som bare to brødre kan være. Og dette gjør dem fullkomne på hver sine måter. 

Det er i slike tilfeller det gir en noe, når man skal anmelde forholdet mellom bok og film, når du kan kose deg med begge versjonene. Når du har lest en god bok ønsker du bare at filmen skal være bra og leve opp til det du nettopp har lest. For det å konvertere en bok, med så utrolig mye muligheter av formidling til grunne, over til film, er det lett å ta seg vann over det berømte huet. Ofte kan man føle at man sitter på bunn av bassenget og ikke vet hvordan man skal nå opp til overflaten. Men takk og lov for at Petter Næss og Co i denne filmen gir oss akkurat det vi vil ha; en film å huske.

>> Kjøp boka her


















Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse