Annonse

Filminfo og video

Coco Før Chanel

Hvem har vel definert den moderne kvinnen bedre enn Coco Chanel? Fra sitt sete i Paris ble hun den første kvinnen som hevdet seg i det mannsdominerende moteyrket. I dag er hun et ikon og et merkevareprodukt. Navnet innebærer en trygg design og et klassisk snitt. Men det er ikke suksessen Coco denne filmen tar for seg når den skjærer og snitter ut glimt av oppveksten, limer inn tykke strimler av romanser og vage hentydninger til hvordan hun setter sitt stempel på et yrke hvor mennene ledet an. Filmen viser en bestemt kvinne som kjemper seg vei i livet etter at hun og søsteren blir plassert i et barnehjem på et kloster, med savnet av en far som aldri kommer for å besøke dem. Så svitsjes det raskt over til en tid der de to søstrene opptrer med sang og dans på en enkel bar i utkanten av Paris. Hun innleder et forhold til godseier og baronen Balsan, forelsker seg i en engelskmann og får suksess med design av hatter, som så leder til en lang karriere innen design. Vel, lett oppsummert.

Det er tiden i godset til baronen Balsan filmen vier det meste av sin tid. Romansen med både ham og forholdet hun innleder til den engelske forretningsmannen og polospilleren Artur «Boy» Capel er en tid hun innvies i sosieteten. Hun får mulighet til å utvikle sin sans for design og hattene hennes får en økende popularitet. Selv om filmen viser mindre av veksten som designer, får du et bilde av hva som førte henne inn i denne karrieren. Hun var fast bestemt på å kunne forsørge seg selv og ikke bare gifte seg rik og være hustru. Det er mange der ute som takker henne for hennes ambisjoner og drivkraft den dag i dag, det viser at med hardt arbeid og den nødvendige støtten kan man utrette en del, om ikke hva som helst. Hennes posisjon innen mote er udiskutabel, men den viser også en karrierekvinne, ugift til siste stund og barnløs. Hun hadde flere affærer med datidens mest prominente og innflytelsesrike menn, men giftet seg altså aldri. Det er bøttevis med Fruer, men bare en Chanel, tross alt.

I rollen som Coco figurerer Audrey Tautou, som for de fleste er kjent fra The Da Vinci Code, og hun er i dag talskvinne for Chanel S.A. Hun har et petit ytre og kan samtidig sette opp det bestemte blikket som trengs for å ikke bli sett på som en dukke. Selv om filmen ikke er et gigantisk stykke av et historisk epos, så er det en liten film å sette pris på, en film med evnen til å vise oss en Gabriel Chanel som ble til Coco. Snurr deg rundt i setet og sett på Coco avant Chanel, eller Coco før Chanel.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse