Annonse
Enormt budsjett og gigantiske summer inn i kinobilletter betyr ikke nødvendigvis et like høyt nivå når det kommer til kvalitet. Lar vi oss lokke inn i pompøs masseunderholdning som sprenger banken for å vise oss noe de kunne gjort med langt mindre midler?

Verden har haltet seg igjennom den ene opphausede krisen etter den andre, alt fra fugle- og svineinfluensa til truende askeskyer, det har vært terrorfrykt og finanskrise. Mediene hiver det ene krisekortet på bordet etter det andre. Alt er et sjokk og alt er en trussel mot samfunnets sikkerhet. Vel, i alle fall hvis vi skal tro avisene. Når det kommer til finanskrisa så har den skakkjørte verdensøkonomien helt klart påført en hvis lidelse iform av permisjoner, nedleggelser og mindre hyggelige skjebner. Det eneste positive i dette er at det kunne gått langt mye verre. Vi har vel ikke helt sett de samme bildene som under børs-cracket i 1929.


Samtidig virker det som om noen ikke er berørt av denne sparegriskrisen på noen som helst måte. The Avatar svidde av utrolige 237 millioner dollar for å ta oss med inn i en verden vi sjelden har sett maken til. Det visuelle ved Avatar tok pusten av mange av seerne, og ikke uten grunn, vakkert er på alle måter et dekkende ord for hvordan du opplever filmen på det visuelle planet. Dog dette er bare på den ene veggen av dette storslåtte huset.

På forhånd, i alle fall før man så filmen, ville det være naturlig å forvente at dette skulle være bautaen under Oscar utdelingen, filmen som ville sope inn statuett etter statuett. Men slik gikk det ikke. Kveldens vinner når den ærbødige gamlingen Oscar skulle kaste konfetti på sine venner ble en helt annen enn filmen om de blå skapningene.

Noe av grunnen til at The Hurt Locker kunne entre podiet ved flere anledninger var antageligvis den enkle grunn at Avatat er uhemmet tom. Den er overdådig i det visuelle og de har uten tvil skapt en verden å drømme seg bort i, men hovedlinjen som skal inneholde den menneskelige oppførsel drukner i en ultra-Hollywood fremføring. Det er harry-faktor og smertelig enkelt og forutsigbart. Filmen mangler den dybden du skulle ønske var til stedet. Antageligvis kunne dette blitt en serie av dimensjoner hvis de hadde lagt midlene den veien, isteden for å presentere en film som oppleves som noe hastig, som noe du blir spolt igjennom.

The Avatar er uten tvil en film som utforsker de digitale mulighetene og kaster et enormt budsjett inn i produksjonen, uten at dette egentlig har gjort den til annet enn en oversminket blondine. Den mer jordnære Hurt Locker som tar for seg hverdagen til et bombe-desarmeringsteam har klart å vise et bilde av menneskelig råskap med enkel virkelighet. Det beskjedne beløpet i budsjettet på 15 millioner dollar et lommerusk i bankhvelvet til The Avatar, men allikevel har den klar tå vippe Goliat av pidestallen.


Grunnen til at The Hurt Locker gjør større inntrykk er relasjonsmulighetene den har. Krigen i Irak har vært på nett og nyheter i mange år allerede. Superskurken Bush har vært kilde for mye hat i beste Raga Rockers stil. Handlingene i Irak kommer rett inn i stua med bildeserier og artikler, dokumentarer og nyhetssendinger. Vi vet at dette er brutalt og kan sette oss inn i følelsene. Filmen føles virkelig når du ser den, i motsetning til den drømmende Avatar.

Det er litt pinlig å sette seg ned med The Avatar hvis du ser på det budskapet den ønsker å formidle. Minnene av filmen Tron dukker opp i hodet, en film som fremla god grafikk men med en handling som sank raskere enn Titanic på en god dag. Alt utenfor den digitale verden i Tron var som en nødhandling, noe nødvendig å bygge rundt den animerte pakken. På samme måte har The Avatar brukt for mye tid på å lage noe som skal se vakkert ut enn å skape noe som faktisk beveger deg når du ser den. Du sitter igjen med en film som ønsker å opplyse deg på menneskelig arroganse men som heller viser deg hvor oppblåste Hollywood kan være i sin storslåtthet.

Nå vil sikkert ikke The Hurt Locker stå igjen i historien som en av tidenes filmer, selv om det er en film av en viss betydning, men den viser at du kan produsere noe virkelig med små midler. The Avatar er en gullgruve av hva inntjening gjelder, med drøye 2 milliarder dollar i inntjening. Spørsmålet man sitter igjen med til slutt handler om hvilke verdier vi omgir oss med. Underholdning er vel så bra, og vi har behov for å drømme oss bort en gang iblant, men den verden vi omgir oss med bør ikke havne i skyggen av det høye luftslottet. Prisbelønningen under Oscarutdelingen viser nettopp dette, at virkeligheten betyr mer enn blå menn på en planet langt bort. selv om det er griskheten i mennesket som liksom sto i sentrum for James Camerons film er det komisk å se på sløseriet den pryder seg med.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse