Annonse

Filminfo og video

Brokeback Mountain

Ennis Del Mar og Jack Twist møter hverandre når de begge får jobb som sauegjetere en sommer i 1963. De er unge og smertelig klar over hvordan den verden de lever i er satt sammen. Deres hengivenhet som blomstrer opp for hverandre er et farlig spill i tid og rom der den slags blir sett på som urent og nesten syndig. Folk blir drept for homofili mange steder i verden, og midt i bondeland er ikke rette stedet for seksuell omgang med andre menn. Ennis og Jack finner sine måter å treffes på, men denne formen for liv, med kone og barn hjemme, røsker og river i livskvaliteten.

Annie Proulx har med novellesamlingen Brokeback Mountain skrevet en down and dirty, hardfør og håndfast bok med hjerte i Wyomings primitive tilværelse. Når jeg leste boka kommenterte en av svogerne mine det som en "homobibel", men det er bare en av de skittene, hardbarka Wyoming-novellene som har dette homofile preget. De andre er helstreighte og bærer med seg en aura av
redneck, av amerikansk ranch-kultur. Det er en seig masse av tyktflytende liv som lukter utedass, av brent kaffe, slitte vegger og rustne biler i veikanten, kornakser som blåser i vinden, kumøkk og hestevrinsk. Brokeback forteller med en hard stemme og et hjerte for livet den legger frem. Det er ikke uten grunn at den er prisgitt og det er heller ikke rart at Ang Lee valgte nettopp fortellingen om fjellet når han skulle lage cowboyfilm. For hvordan kan man si nei til en mulighet til å lage noe vakkert?

Det er dog mange som ikke ser det vakre i en fortelling om to menn som finner hverandre, men det er ingen grunn til å lukke øya, til å snu seg bare fordi noen liker en annen farge enn deg. Hvis man ikke kan se en film for det den er, da får man bare la være å se den. For det er en flott story, en flott film og et flott engasjement i rollene.

De knappe 24 sidene som novellen utgjør ble til gode 2t 14min. Den fordelen du har når du lager film av en novelle er at du slipper å bekymre deg for utelatte scener, du slipper å kutte ned handlingen. Isteden kan du ta deg tid med scenene og gjøre mest mulig ut av det stoffet du har til rådighet. Det blir ingen slakt, ingen reinskraping av bein og voldtekt av fortellingen. Isteden er det som å bygge opp noe, som å smøre på fremfor å skrape av.

Vanligvis så pleier boka å fylle ut hullene i filmen, men denne gangen er det filmen som fyller ut hullene i novellen, hvis du i det hele tatt finner noen hull. Det kreves selvtillit å ta på seg slike roller i en bransje der det overfladiske gjelder, men Gyllenhaal og Ledger ser ut til å ha tjent på sin innsats. Nå er, sørgelig nok, ikke Heat Ledger i livet lenger og vi ønsker å kaste ham en liten hyllest for sin innsats som skuespiller, men han har i sin rolletolkning igjen vist at han kunne legge igjen både hud og hår og gli inn i en annen kropp, inn i et annet sinn for å gjøre rollen komplett. Jack Gyllenhaal og Heat Ledger gjør nettopp dette i Brokeback Mountain. For i en verden der homofobi enda er et gjeldene tema og der homofili enda kjemper for sin aksept, er det behov for filmer som dette, historier som tør å vise den skjøre siden ved livet, vise at de rammene vi lever under ikke nødvendigvis er riktige. Kanskje er det på tide å flytte noen av disse grensene slik at to mennesker kan leve et liv sammen uten å være redd for fordømmelser.

>> Kjøp boka her
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse