Annonse

Filminfo og video

Amelia

En ung Amelia Earhart løper bortover engen mens et lite fly glider igjennom luften som en elegant ballettdanser og den unge piken vett akkurat hva hun vil bli når hun blir stor; pilot! Men veien dit er alt annet enn enkel i en mannsdominert verden hvor kvinner helst bør holde seg i hjemmet. Til tross for dette makter hun det umulige; med god støtte fra sin fremtidige ektemann flyr hun over Atlanteren og blir en enorm stjerne som bringer håp til en hel nasjon. Men når berømmelsen tar henne igjen er det ikke bare ønsket om å fly jorda rundt som får henne til å fly; følelsene for en annen enn mannen hennes legger grunnlaget for et intenst trekantdrama hvor absolutt alt står på liv - inkl hennes liv i hennes ubestridte jakt på rekorder.

Vær tro mot realiteten og velg en historie "alle" kjenner, ellers vil ingen bry seg - først bud når man skal filmatisere en virkelig historie og ingen skal anklage denne filmen produsert av hovedrolleinnehaver Hilary Swank, regissert av Mira Nair og skrevet av Ronald Bass og Anna Hamilton Phelan for å ikke ha fulgt dette budet for Amelia finnes ikke spektakulær i ordets nymoderne betydning for fem flate øre.

Historien vi får servert er en forholdsvis rolig affære etter dagens målestokk for her finnes det ikke mye fart og spenning, ekstreme stunts eller overspill. Fremfor slike virkemidler blir vi tatt med inn i en filmatisk tidsmaskin som tar oss med til barndommen til en av luftens virkelige pionerer og frem til hennes myteomspunnede død i en alder av 40 år. Underveis serveres det et inngående blikk på hvem Amelia Earhart egentlig var, hva hun sto for og hva hun levde - og døde - for.

Under Mira Nair's upåklagelig regi tar Hilary Swank som Amalie styringen relativt tidlig og guider oss upåklagelig igjennom livet til denne modige og betydningsfulle kvinnen som mange tiår etter sin død fortsatt står seg som en kjempe i lufthistorien. Med bred dialekt, en fantastisk sjarm og en eksemplarisk evne til å leve seg inn i rollen slipper man å tenke på skuespill og slikt; sammen med Richard Gere, Ewan McGregor og Christopher Eccleston skapes det en tidsriktig atmosfære med flotte kostymer, forlokkende omgivelser og en innbydende aura man mer enn gjerne kan slå seg til ro med i drøye 100 minutter.

Dessverre står ikke filmen i seg selv i stil med Amelia; den mangler baller og den stresser seg igjennom det meste i et heseblesende tempo. En ting er å servere oss høydepunktene, men ved å forhaste seg fremfor å gi oss et dypdykk i historien fremstår filmen også som altfor lett og overfladisk; joda vi føler med Amalie og ja vi gripes av noen scener, men dette trekantdramaet som var en stor del av hennes liv - et trekantdrama som illustrerte så langt mye mer enn bare sex og følelser - får en lite klede og klisjefylt birolle som fungerer mer som uønskede pauser enn som en viktig del av hennes liv.

Dette er ikke filmen du setter på om du vil kjenne bassfrekvensene filleriste leveren, om du skal ha vorspiel eller kjeder stumpen av deg; som et tidsriktig drama er Amelia en visuelt vakker historie om en historisk viktig person nydelig gestaltet av unge Swank og til tross for at den føles noen kilo for lett er Amelia en aldri så liten overraskelse i dagens CGI-avhengige filmverden.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse