Annonse

Filminfo og video

Road to Perdition

I 2002, etter at Sam Mendes hadde nytt stor suksess med American Beauty noen år tidligere, var han på jakt etter et nytt prosjekt. Dreamworks sendte ham Road To Perdition og han ble straks interessert. Mendes mente det handlet om ”hvordan foreldres verden er ugjennomtrengelig for barn, hvordan barn takler vold, og om det å oppleve vold gjør barn voldelige selv.” Mendes mente manuskriptet ikke hadde noe moralsk endelig svar, noe som appelerte til regissøren.

Tom Hanks er Michael Sullivan, en hitman for den irsk-amerikanske mafiabossen John Rooney (Paul Newman). Michael er foreldreløs, og John har oppdratt ham som sin egen sønn. John er fryktet og høyt respektert, mens hans ekte sønn Connor (Daniel Craig), er stikk motsatt. Han er feig, inkompetent og svært sjalu på det sterke båndet mellom John og Michael.

12 år gamle Michael Sullivan Jr. (Tyler Hoechlin)blir vitne til at hans far og Connor tar livet av en ansatt av John Rooney. Michael sverger at hans sønn skal holde tett. Men Connor ser en mulighet til å bli kvitt sin plagsomme ”bror” en gang for alle.Connor  tar livet av Michael’s kone (Jennifer Jason Leigh) og  yngre sønn, som han tror er Michael.
Michael og sønnen rømmer for å overleve, og ikke minst for å ta hevn. Oscarvinner Conrad Hall står bak fotograferingen, og det ser virkelig flott ut. Gråtonene og at mesteparten av filmen er skutt i semi-mørke gir filmen en retro kvalitet som minner veldig om tidsepoken den skal gjenspeile, nemlig 1930 tallet og Den store depresjonen.

Sam Mendes viser også at Road to Perdition er motsetningen til American Beauty gjennom en metafor av et bilde man finner i begge filmene. I American Beauty, en film om ønsket om å leve, finner vi en tenåring som filmer livet gjennom kameraet sitt. Mens i Road to Perdition, en film der døden er overalt, finner vi den sadistiske morderen Maguire, som filmer de døendes siste pust.

Skuespillerne her er utmerket. Tom Hanks er kald og rolig, og i motsetning til mange andre roller han har tolket, satser han her på mer minimalistisk skuespill. Paul Newman storspiller i hans aller siste spillefilm og Jude Law er akkurat passe sadistisk i rollen som Maguire.

Bilde
Road to Perdition ble som tidligere nevnt, fotografert av nå avdøde Conrad Hall, som var blant de aller beste innenfor dette yrket. Hans minimale bruk av lys passer filmen ypperlig. Han bruker også reflektive kilder mye i sin fotografering. Et godt eksempel er når Michael og sønnen Michael Jr. Kjører inn i Chicago. Vi ser Michael gjennom bilvinduet og skyskraperne begynner å vise seg som speilbilder i glasset. I samme øyeblikk ser vi Michael’s reaksjon i hans første møte med byen.

Det er en veldig smart måte å vise både byen og Michael’s reaksjon i en tagning uten flytting av kameraet. Så beveger kameraet seg til bak bilen for å vise byen i hele bilderammen. Slike ting ga Conrad Hall Oscaren i 2003.

Filmen er kornete til tider, men ikke noe som trekker særlig ned. Fargene er veldig svake, nesten som en svarthvittfilm. Dette for å få det til å se ut som 1930 tallet.
De aller siste scenene er de eneste som foregår i skarpt lys, og jeg følte vel kanskje at filmen så bedre ut da, men den hadde heller ikke vært den samme filmen om den ikke var så mørk som den er.

Som oppsummering, kvaliteten er veldig bra og de fleste vil være fornøyd med jobben som er gjort.

Regissøren selv dukker opp i en valgfri introduksjon til filmen og skryter selv av resultatet. Jeg er kanskje ikke helt enig med ham i alt, men filmen ser flott ut!

Lyd
Lyden er klar og tydelig. Det meste foregår i senter og front, men sub’en får kjørt seg blant annet ved skyting!

Ekstramateriale
Kommentarspor av regissør Sam Mendes
Sam Mendes filmintroduksjon
A Cinematic Life: The Art and Influence of Conrad Hall
Slettede scener (med valgri regissørkommentar)
The Library: A Further Exploration of the World of Road to Perdition

Konklusjon
En meget god film av en meget god regissør, med et stjernelag av skuespillere på rollelisten. Er du glad i gangsterfilmer er Road to Perdition selvskrevet i BD hylla di. Er du bare fan av godt skuespill og fengslende historier, må du nok også gå til anskaffelse av denne. Herved anbefalt!
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse