Annonse

Filminfo og video

Moonwalker

For Michael Jackson ble berømmelsen så mye mer; som "kongen av pop" - et ikon for flere generasjoner - ble Jackson en hoggestabbe av de sjeldne og mannen gjorde ikke akkurat sånn altfor mye for å dempe skribleriene rundt seg selv. Hans artistiske kvaliteter er det imidlertid få som har sagt noe negativt om og Moonwalker står således som et monument over en fallen musikalsk kjempe.

Moonwalker er en av de produksjonene som skaper hodebry for publikummet så vel som anmelderne; for hva i alle dager er egentlig det her? Det er ikke en film, det er ikke en konsert, det er ikke en samling musikkvideoer og det er ikke en typisk dokumentar. For fansen er det så absolutt ett gullkorn men ser man litt nøyere etter så er faktisk Moonwalker alt jeg akkurat nevnte at den ikke er.

For når solen har gått ned og mørket har senket seg over stadion står flere titusener med publikummere som nærmest i transe mens kameraet zoomer inn på scenen. Den spinkle Michael Jackson eier scenen, han får publikummerne til å svime av en etter en mens han synger Man in the mirror og dermed har vi i kompani med denne musikalske superstjernen tatt våre første steg på en musikalsk reise uten om det vanlige.

Produksjonens første del er en selsom blanding av konsertklipp, fokusering på medias skriblerier, klipp fra diverse musikkvideoer og ikke minst en überkul utgave av Bad med barneskuespillere samt en kortfilm av den nærmest psykedeliske sorten hvor MJ bruker animerte figurer sammen med seg selv for å fortelle en historie som i utgangspunktet ikke gir mening. Ikke før man ser på del to som er Michael's berømte "Smooth Criminal"-kortfilm hvor Michael spiller en gangster (-robot) som i tillegg til å fremføre dette mesterverket av en låt også må redde tre unger fra noen ondskapsfulle gangstere. Her blandes det inn roboter så vel som laservåpen, edderkopper, sinnsyke skurker osv.. begynner man å se en større mening.

For når alt sees under ett og man går produksjonen i sømmene får man ikke bare servert en splitter pine merkelig produksjon men man får også et overraskende dypt men subtilt innblikk i en personlighet få forsto seg på. Michael Jackson var den fantastiske danseren, den geniale låtskriveren, den legendariske artisten og den uforglemmelige entertaineren. Men han var også en person som aldri klarte å vokse opp samtidig som han sleit med å skjule det mens media jaktet på han som landsbypurken etter mopedister. Ved å bruke visuelle metaforer, subtile budskaper skjult i mikroskopiske objekter og ikke minst de uforglemmelige tekstene utleverer Jackson seg langt mer enn hva man skulle tro ved første øyekast.

Lyd
Jackson sin gullperiode var i stereoalderen og med 1988 som produksjonsår hadde ikke Warner Brothers det beste råmaterialet for å servere en direkte imponerende opplevelse. Derfor blir det enda mer imponerende å høre hva de faktisk har fått til med denne konverteringen til DTS-HD Master. Riktignok holder lydbildet seg i front og bortsett fra litt SVAK bakgrunnslyd i surroundkanalene er det ikke mye surround å rope hurra for her. Det som imponerer mer er klarheten i lydbildet; stemmer fremstår som naturlige med god pondus, Michael's særegne stemme har aldri låti bedre og musikknummerne presenteres på sitt foreløpig beste.

Bilde
I og med at dette er en veldig sammensatt produksjon av både tv-klipp, musikkvideoer og kortfilmer varierer også bildekvaliteten fra "lite imponerende" med en del støy, dårlig sortnivå, dårlig fokus og lite dynamikk til det gnistrende klare med et overkommelig sortnivå, en overkommelig skarphet og flott dynamikk i fargene.

Konklusjon
Det å konkludere noe om denne tilsynelatende psykedeliske produksjonen som representerer et barnesinn i en voksen kropp som ble en av tidenes mest populære artister er like lett som å forstå seg på Michael Jackson. Er man fan og har fulgt mannen i en årrekke vil man her få servert en fascinerende og spesiell historie krydret med udødelige toner, men om man ikke har hatt noe forhold til hverken artisten eller mennesket Michael Jackson vil Moonwalker fremstå som en rotete og spesiell produksjon uten noen spesiell mening.

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse