Annonse

Filminfo og video

Final Destination

Dette er som oftest filmer som i all sin streben etter dybde ender opp grunne, patetiske og ufrivillig morsomme fadeser kritikere slakter og publikummet glemmer. Derfor er det ekstra hyggelig når noen faktisk tenker litt mer realistisk og stiller følgende spørsmål: Hvor mange effektive dødsfeller omgir du deg egentlig med til daglig og har du egentlig en tilmålt tid her på jorden?

For Alex Browning skal den neste uken være livets beste opplevelse så langt for sammen med skoleklassen som teller nesten 50 elever og noen lærere sitter han på et fullstappet fly klar for take off med destinasjon Paris. Men hvor resten av passasjerene gleder seg hemningsløst ser Alex for seg at hele flyet eksploderer i luften og ender opp med å rive med seg noen andre klassevenner ut av flyet. Vell ute av flyet skjer det utenkelige; Alex' visjon blir en realitet og den rolige himmelen lyses opp av et inferno av flammer og vrakrester. Stemplet som både en helt og en freak blir den nye hverdagen alt annet enn enkel for Alex men når de han reddet begynner å dø innser Alex at Døden hadde en plan for de alle og Døden er en mann hvis planer er noe man absolutt ikke roter med uten å få gjengjelde.

Året var 2000 og vi hadde akkurat unnagjort en lang årrekke med spekulasjoner, konspirasjonsteorier og annet ræl i forbindelse med millenniumsskiftet mens Hollywood gnei seg i de dollarsvette lankene og utnyttet vår frykt så vel som fascinasjon for denne (oppskrytte) begivenheten og deres kanskje beste - og mest ufrivillig - eksempel på dette er nettopp Final Destination. Når regissør James Wong skrev manuset sammen med Glen Morgan var det få oppover i systemet som hadde noe spesielt tru på dette prosjektet og det var kanskje ikke så rart for Final Destination tar for seg en gruppe tenåringer og en lang rekke situasjoner som ved første øyekast later til å være banale og forutsigelige. En typisk tenåringshorroraffære ved første øyekast.

Ved andre øyekast begynner ting imidlertid å skje mens filmen viser seg som noe helt annet enn en skrekkutgave av Dawson Creek. Til tross for at karakterene fremstår som forholdsvis grunne tilføres de akkurat nok dybde til at de fremstår som troverdige og med et ungt ensemble ( - en gang sett på som Hollywoods fremtid) med Devon Sawa, Ali Larter, Kerr Smith og Seann William Scott i front er det lett å trekke på smilebåndet når filmen byr på "frivillige ufrivillige komiske scener"; Wong og Morgan legger ikke skjul på at de var smertelig klare over at de dro det litt langt til tider og fremfor å skjule det hele bak en påtatt og misvisende alvorlighet lar de ungdomma spille ut situasjonene akkurat så drøye som vi uansett hadde oppfattet de.

Men når alt kommer til alt er det ikke nødvendigvis Sawa og Co's evne til å gjøre jobben eller den svarte humoren som gjør dette til en av de mest forfriskende grøsserne man kan hvile øya på; Wong og Morgan har gått hardt til verks for å konstruere dødelige situasjoner basert på ting vi til daglig omgir oss med og ser på som fullstendig ufarlige. Hvordan en liten hendelse kan sette igang en kjedereaksjon som til slutt ender med et dødsfall og hvordan Wong bruker seg god tid til å visualisere det hele i kombinasjon med musikalske toner som fremkaller frysninger gjør dette til sjeldent effektiv skrekk som utrolig nok får en til å se rundt seg og tenke over hvilke dødsfeller man selv omgir seg med.

Lyd
Final Destination har noen av de mest gjennomtenkte og omfattende dødsscenene festet på film på mange mange år og dette Dolby TrueHD sporet yter filmen full rettferdighet der det under de roligere scenene skaper en god følelse av rom ved hjelp av bakkanalene og plassering av effekter. Følelsen av rom er imidlertid ikke noe som imponerer når vi har kommet så langt ut i BD sin levetid som vi har, men imponerer gjør så absolutt dødsscenene hvor lydsporet utnytter bakkanalene nesten til det fulle. Det er fælt å si det, men det var en sann fryd å sitte midt i når flyet eksploderte på starten av filmen og når det på slutten av filmen går regelrett ad dundas for alle involverte! Det å bli bombardert med skrekkinngytende lydeffekter fra alle kanter får virkelig frem gliset!

Bilde
Uten at utgivelsen vil blåse hverken sokker, undis eller andre skjulte plagg av deg er dette allikevel smått imponerende og overkommelig lekkert sett i forhold til kildematerialet. Final Destination er en av de sylskarpe, lekre horrorfilmene og hvis man ser bort fra litt støy i noen lyse scener holder bildet generelt ett godt nivå i forhold til de sedvanlige parameterne sortnivå, dynamikk, skarphet og troverdighet. Det som trekker opp er dog skarphetens evne til å avsløre regissørens nitidge kjærlighet for de virkelig ørsmå detaljene som for første gang kommer frem i lyset i hjemmekinoen og tilfører plottet en ekstra dimensjon sett i forhold til de utallige dvd-utgivelsene hvis progresjon minnet mer om regjerings behandling av strømmaster over en viss fjord.

Konklusjon
Final Destination er en av de sjeldne horrortilfellene hvor det ikke bare skapes en ok historie, men også en historie med substans hvor man som publikum vil begynne å titte seg over skuldra og tenker over både det ene og det andre, vell å merke etter at filmen er ferdig for disse 105 minuttene byr på et intensivt og underholdene tempo, dødsråe horrorscener og et skuespillerensemble som makter å skape såkalt frivillig komikk ut av noe som i utgangspunktet fort kunne ha blitt toskete.

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse