Annonse

Filminfo og video

The Social Network

David Fincher
Årets åpningsfilm var David Finchers The Social Network som det har vært enormt store forventninger til. Filmen er basert på den uoffisielle biografien ”The accidental billionaire” som er skrevet av Ben Mezrich. Manusforfatteren Aaron Sorkin har tidligere jobbet med serier som The West Wing og syns det var helt topp å få jobbe med denne historien.

- Dette er jo ingen nye tema. Lojalitet, vennskap og makt er alle tema som Shakespeare, Chayevsky eller Aeschylus ville skrevet om hadde de vært i live. Heldigvis var de ikke det, så jeg fikk muligheten.

Dette er jo en film som tar for seg ting som kan ses på som sårbare for både Zuckerberg og Facebook. Mange lurer nok på hvorvidt Facebook og Zuckerberg var med på selve prosjektet. Sorkin mener at både Facebook og Zuckerberg har fått gode muligheter til å si ifra om de ikke likte noe i manuset.

- Vi tok selvsagt kontakt, men Zuckerberg avslo. Vi sendte over manus for kommentarer, men alt vi fikk tilbake var kommentarer som gikk på bruken av tekniske termer og hacking. Det var et rykte om at Zuckerberg dukket opp på en av de private visningene våre, men jeg tviler på det.

Regissør David Fincher som tidligere har gjort storfilmer som Seven og The Fight Club har hatt regien i The social network. Akkurat som Sorkin er han fascinert av de eldgamle temaene i filmen. Han mener også at alle inklusive han selv kan kjenne seg igjen i den heller antisosiale karakteren.

- Jeg har vært Mark Zuckerberg - det har vært tider i livet hvor jeg har oppført meg sånn. Det har vært tider i livet hvor jeg har vært Eduardo Saverin - hvor jeg har laget en scene for så å angre på det senere, og hvor jeg har vært følsom og følt meg som en idiot.

Sterke dokumentarer
Michael Epstein
Dette året er det ikke bare Hollywoodfilmene som er i fokus. De har riktignok fått fatt i storfilmer som The social Network, The Tempest og Hereafter, sistnevnte skal avslutte festivalen. Men de egentlige perlene ligger i de filmene du ikke trodde du ville se. Det finnes flere flotte dokumentarer på programmet i år, deriblant Michael Epstein sin dokumentar LennonNYC som tar for seg John Lennon sine år i New York. Dokumentaren er en del av PBS sin serie American Masters og det er tvil om den vil komme på det store lerretet utover denne festivalen. En fantastisk dokumentar som viser Lennons humoristiske og omsorgsfulle side. Epstein var også så heldig å få Yoko Ono til å samarbeide. Man kan jo selvsagt spekulere i hvorfor hun ble med, var det for å få en viss kontroll over hva som ble brukt, eller rett og slett for å få påvirke befolkningen slik at Lennons drapsmann ville få avslag på prøveløslatelsen igjen.

Charles Ferguson sin dokumentar om finanskrisen Inside Job er en annen dokumentar det er verdt å få med seg. Matt Damon forteller om hva som egentlig førte til den store finanskrisen med et skråblikk på både Islands og USA’s økonomi. Vi møter store finansnavn som stotrer seg igjennom spørsmål etter spørsmål uten å virke til å ha særlig peiling. En som fremstår som vettug i dokumentaren er Charles Morris, som spådde krisen lenge før den kom.

– Jeg trodde ikke denne filmen ville kunne la seg lage. Men jeg er veldig fornøyd med den, spesielt slutten.

Men det er ingen spørsmål om hvilke filmer som kommer til å gjøre mest inntrykk på festivalens publikum.

En sår virkelighet
Ernest MIchel
Verden kan være et hardt sted å leve noe flere av filmene på programmet i år viser. Nuremberg: It’s lessons for today kom ut i 1948. Filmen er nå blitt restaurert og har for første gang blitt sluppet som 35 MM film. Filmen er satt sammen av klipp fra selve rettsaken og de filmene som ble brukt som beviser der. Det er en hard film hvor man får virkeligheten slengt rett i ansiktet. Nakne, døde kropper lempes rundt som søppel. Barn, kvinner og menn om hverandre. En av støttespillerne til filmen Earnest Michel er ikke i tvil om at dette er en viktig film. Han mistet sin familie under krigen og var innom 7 forskjellige konsentrasjonsleire. Det som gjør han unik er at han som 22 åring fikk i oppdrag fra et tysk nyhetsbyrå kalt Dana, å dekke rettsaken i Nürnberg.

– Folk som hørte at jeg skulle dekke Nürnberg rettssaken fikk sjokk. At jeg som tidligere fange i konsentrasjonsleir skulle følge med på alt som skjedde der. Jeg fikk beskjed om å være objektiv, men det er jo ikke lett når man selv har gått igjennom det. Jeg sørget for at alt jeg skrev hadde bylinen Auschwitz survivor #104995.

Filmen er viktig fordi den viser oss en prosess som har gitt oss et internasjonalt lovverk som sørger for at alle som bidrar i krig skal kunne holdes ansvarlig for sine handlinger.

En annen film på programmet som tar oss tilbake i tid er Black venus, som nok er en av de sterkeste filmene på programmet. Vi møter Hottentotten Venus, en slave som bringes fra Sør-Afrika til London. Saartjie Baartman som hun egentlig het blir utnyttet på det groveste gjennom hele filmen. Hun blir utstilt på freakshow som The Black Venus, en villkvinne. Hun fascinerer etter hvert den perverse delen av sosieteten i Paris og blir solgt til Naturhistorisk museum i Paris, hvor de skal forske særlig på hennes store bakdel og hennes kjønnsorganer. Hun blir solgt tilbake til Naturhistorisk museum etter sin død og hennes hjerne, kjønnsorganer og skjelett var utstilt til 1974. De ble ikke returnert til sør Afrika før i 2002. Et sterkt blikk på rasisme og man kan kanskje kalle det en tidlig historie om trafficking.

Xavier Beauvois
Of Gods and men kommer nok også til å gjøre sterkt inntrykk på de fleste. Filmen handler om 8 franske munker som holder til i et kloster i et krigsområde. De havner midt mellom barken og veden etter hvert som landsbyen deres blir mer og mer preget av krigen som pågår. De er pliktet av sin tro til å hjelpe andre, uansett om de er krigere eller syke landsbymenn. Det blir farlig for dem å oppholde seg i klosteret, men de velger allikevel å bli værende. Vel vitende om at det kan bli deres slutt. Regissør Xavier Beauvois har gjort en mesterlig jobb med å få frem brorskapet mellom de 8 munkene og konfliktene utenfor klosteret. Castingen har gjort geniale valg som gjør at karakterene er svært overbevisende, spesielt munkene Christophe og Christian. Lambert Wilson som spiller munken Christian er en britisk skuespiller som også snakker flytende fransk. Hans sterke men sårbare ansikt gir en vanvittig troverdighet til hans karakter. Christophe spilles av Olivier Rabourdin og er en flott og dynamisk karakter du ikke kan annet enn å like.

Vi kan si dette årets festival er i det sårbare menneskets navn. New York Film Festivalen slår et slag for de historier i samfunnet som ingen har hørt men alle burde høre.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse