Annonse

Filminfo og video

Kvinner uten menn

Film fra Sør sin åpningsfilm er både mystisk og realistisk på en gang. Den er basert på Shahrnush Parsipurs sin rom med samme navn som var forbudt i Iran. Denne filmen blir ifølge Shirin Neshat heller ikke sluppet i Iran, men den gjør det visst bra på det sorte markedet der hvilket hun er fornøyd med. Det er tydelig at det å få ut budskapet er det viktige for henne, ikke kampen om piratkopier.

Fakhri, Zarrin, Munis og Faezeh er 4 kvinner som er på forskjellige stadier i livet. De lever på hver sin kant av Teheran mens uroen i byen stadig øker. Første vi møter er Munis som er i full politisk oppvåkning, noe hennes bror Amir er veldig imot. Allerede i åpningsscenene får vi et inntrykk av hvordan kvinner i Iran på den tiden var ventet å leve sine liv. De skulle gifte seg unge og gjøre som mannen sa, enkelt og greit. Faezeh er Munis sine venninner og er hodestups forelsket i Amir. Hun deler en del av samme verdigrunnlaget som Amir, og bryr seg lite om all uroen i byen. Dette er vel også den karakteren i filmen som er mest dynamisk. Hun går fra å være veldig tilkneppet og bortgjemt i sitt hodeplagg, til å ha håret løst, bruke sminke og vestlige klær.

Zarrin er en ung prostituert kvinne som begynner å ønske seg mer ut av livet den dagen hun oppdager at hun ikke lenger ser ansiktene på kundene sine. Hun forsøker i desperasjon å vaske seg ren, men oppdager at det ikke nytter. Hun legger så ut på veien på en søken etter noe bedre. På veien finner hun et stort hus i en vakker og mystisk hage. Her bor Fakhri, en middelaldrende kvinne som har forlatt sin mann og søker etter kjærlighet og frihet. Etter hvert finner også Faezeh veien dit fordi Munis viser henne. Munis har derimot andre planer og går tilbake til byen hvor hun blir politisk aktiv.

Zarrin i en av de mest gripende scenene.
Filmen er full av kraftfulle og vakre bilder som danner en flott ramme rundt disse damenes jakt etter et bedre liv. Det mystiske går hele tiden hånd i hånd med det realistiske og symbolikken er som regel ganske tydelig. Filmen er preget av kontraster ifra første scene, kontrasten mellom den vestlige kulturen og Iran, mellom kvinne og mann, konkret og ukonkret. Hagen representerer et paradis, et fristed for disse kvinnene, hvor de kommer og utvikler seg til å bli selvstendige og til en viss grad lykkelige individer som har funnet seg selv. Den viser kunst som en glede i hverdagen, men også noe som blir sett ned på av Irans kultur.

Dette er en gripende debutfilm fra Shirin Neshat. Det er tydelig at den er en del av et større prosjekt som virkelig betyr noe for regissøren. Historiene er varme, menneskelige og de knyttes sammen på et vakkert vis. Når man sitter i salen og ser filmen blir man rørt over deres skjebner og deres kamp for ting vi i dag tar litt for gitt i vårt samfunn. Selvfølgelig er det småting å plukke på i denne filmen også, som for eksempel en av opprørerne som har på seg linser, er litt usikker på om de hadde det i Iran på 50-tallet? Det er også noe av historien som blir litt uklar i forbindelse med Munis som hopper fra taket og dør, for å plutselig være i live igjen. Antagelig har Neshat forvillet seg så langt inn i det kunstneriske at det var vanskelig å komme ut igjen. Men alt i alt er dette et flott verk av en kvinne som har flotte visjoner og som virkelig vet hva det vil si for en kvinne å være fri. Filmen kan beskrives med et ord; vakker.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse