Annonse

Filminfo og video

The Blind Side

Ekteparet Tuohy har alt; hun jobber som en vellykket interiørarkitekt og han som restauranteier, sammen har de en flott villa, flotte biler og to fantastiske unger mens karrierene peker i riktig retning og pengene ruller inn. Men når de en sen kveld får øye på en stor, mørkhudet unggutt som trasker rundt i regnet iført kun ei t-skjorte og en shorts mens blikket flaker tomt mot baken tar livet deres en høyst uventet retning når de lar han tilbringe en natt på sofaen. Det som skulle bli en natt blir til flere og sakte men sikkert blir den store unggutten en del av familien mens han viser ekstraordinære evner på fotballbanen.

Forutinntatt som jeg var var kanskje ikke forventningene så veldig høye med det tok ikke mer enn et minutt eller to før The Blind Side viste seg å være noe helt annet enn forventet - og alt man forventer. John Lee Hancock (manus og regi) tar her utgangspunkt i den sanne historien om NFL-stjernen Michael Oher som med sin ulykksalige bakgrunn overvant absolutt alle odds ved hjelp av en godhjertet familien ledet av den beinharde og hjertevarme Leigh Anne Tuohy og presenterer det hele på en særdeles snedig måte.

På den negative siden er den kristne moralen tidvis direkte spyverdig; de hvite, rike og kristne som tar seg av en en farget, ullykksalig unggutt og nærmest redder livet hans? Joda, klisjeene er så absolutt til side og man kan undre seg over hvor sant dette faktisk er. Karakteren Michael Oher fremstår som EKSTREMT enkel og tafatt til tider mens flertallet av filmens karakterer er endimensjonale og forutsigbare. Det hjelper heller ikke at Jon Lee Hancock har valgt å tone ned de virkelig negative sidene ved historien og deres slagkraft blir derfor amputert på det groveste til fordel for en typisk "gjør en god gjerning og gud vil belønne deg".

På den mer - og eneste - positive siden makter Oscarvinneren Sandra Bullock å ikke bare å bære filmen på sine skuldre, men også heve den fra klisjeenes abyss til følelsenes svar på Mount Everest. Med en - i mangel på bedre ord - fantastisk karisma, et vinnende kroppspråk og en troverdighet vell verdt en Oscar er dette hennes show og hennes show alene. Som en perfekt motbør til filmens klisjeer og enfoldighet makter denne skuespillerinnen å tre over de negative aspektene ved filmen og dermed fjerne publikumets evne til å la seg irritere over det i utgangspunktet opplagte.

Bilde
Som en realistisk historie stilles det også visse krav til filmens visuelle uttrykk; her finnes det verken grandiose eksplosjoner eller flyvende tallerkener - dermed er man nødt til å unngå den glattheten som vi ofte ser på dagens BD utgivelser og som med Frøken Bullock i filmen; det står til nesten seks i stil! Om det være seg regntunge deppescener, solfylte gledesscener eller varme hjemme-hos-familien-scener er bildet upåklagelig. I de mørke scenene strekker detaljnivået i sortnivået seg laaaangt bakover i bildet mens skarpheten er mer enn god nok til at du kan telle regndråper om du har slike ønsker. I de varmere scenene er det sterke og klare farger som oser av nettopp varme, realisme og følelser som regjerer skjermen mens utescenene er livlige og meget gode. Skal man overhodet sette fingeren på noe (selv om det føles helt på trynet i forhold til denne utgivelsen) så må det være at man i visse korte glimt kan ane en antydning til overbruk av fargen rød.

Konklusjon
The Blind Side hadde et skremmende vanskelig utgangspunkt og fjerner man Sandra Bullock fra regnestykket sitter man igjen med en klassisk "et uheldig menneske møter ekstremt mye motgang for så å møte en person som snur opp ned på livet" og man blir derfor fint lite overrasket over filmens handling. Det som imidlertid overrasket livsskiten ut av meg var Sandra Bullocks evne til å kontrollere filmen og bære selv de opprinnelige klissete scenene på sine skuldre med en slik innlevelse og realisme at følelsen av kliss rett og slett forsvant helt. En fantastisk film eller en fantastisk skuespillerinne? Alt er subjektivt, men filmen er uten tvil en av de sterkeste dramafilmene på lang tid.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse