Annonse

Filminfo og video

The Social Network


I 2003 var Mark Zuckerberg student ved Harvard universitetet. Han hadde ingen sosial kompetanse og hans daværende kjæreste beskrev forholdet med han som et forhold med en tredemølle; utmattende. Hun orket selvsagt ikke mer og slo opp. Igjen satt en sint Mark Zuckerberg, med en hel venn; Eduardo Saverin. Denne kvelden ble et vendepunkt for Zuckerberg, i sin forbannelse skaper han begynnelsen på det som vi alle nå kaller for Facebook, et sosialt nettverk ulikt andre nettverk. På veien tråkker han nødvendigvis på noen tær og gjør en god jobb med å kvitte seg med de få vennene han hadde. Han ender opp med en feit bankkonto og to store søksmål mot seg. Sånn er det nemlig, når man har suksess så kryper både venner og fiender frem fra sine skjul og vil ha sin bit av kaka. Det store spørsmålet blir hvem som faktisk har skapt Facebook, hvem har bidratt mest økonomisk og hvem var det som gjorde Facebook til den store suksessen den er blitt i dag.

Spennende karakterer
Noe av det som dro manusforfatter Aaron Sorkin til prosjektet var mulighetene til å dissekere disse relasjonene og muligheten til å portrettere en person som har skapt noe teknisk som forandrer hverdagslivet for en hel verden. Han er svært entusiastisk når han forteller om det å skrive dette manuset.

- Dette er jo ingen nye tema. Lojalitet, vennskap og makt er alle tema som Shakespeare, Chayevsky eller Aeschylus ville skrevet om hadde de vært i live. Heldigvis var de ikke det, så jeg fikk muligheten.

I dette prosjektet viser det seg å være en person som har helt klare trekk fra Asbergers og virkelig ikke klarer å forholde seg til menneskene rundt seg på normalt vis. Han oppfører seg fryktelig arrogant, han snakker som en foss og uten sammenheng. Han klarer ikke relatere seg til andres følelser og tanker verken på godt eller vondt. For Jesse Eisenberg som spiller Mark Zuckerberg var nettopp det en spennende utfordring. Han virker selv rolig og på grensen til sjenert da han tar opp mikrofonen for å fortelle om sin opplevelse av å spille Mark Zuckerberg.

- Det føles ikke riktig for meg å gi noen diagnose, men han har helt klart problemer med å relatere til andres følelser. Men dette gjør bare karakteren mer spennende å spille. Det at han ikke klarer å forholde seg til andre gjør han interessant.

Zuckerberg blir fremstilt nærmest som en uteligger i filmen. Han bryr seg ikke om hvordan han går kledd, hvordan han ser ut eller hvor mye penger han har på kontoen. Han store drøm er å komme inn i en studentforening som heter Phoenix men innser at dette kan bli vanskelig.

Det er skrevet side opp og side ned om hans noe merkelig valg og man kan vanskelig unngå å danne seg en mening om han men Eisenberg hadde faktisk ikke lest så mye om han.

- Jeg gjorde omtrent all research når vi øvde. I utgangspunktet hadde jeg Aaron Sorkin sin karakter å gå ut fra, hvilket i grunn var mer enn nok. Men jeg fant alt jeg kunne finne av intervju, bilder og video for jeg kjente ikke til Mark Zuckerberg fra før.

Justin Timberlake. Foto: Jessica Ryan
Det er faktisk ikke mye Timberlake sier under hele seansen, med en gang det ble spørsmål om hans karriere blokkerte han videre spørsmål med en spøk. Det var tydelig at han ikke ville være fokus. Men han forklarer at han valgte en helt annen måte å jobbe med sin karakter Sean Parker enn den Eisenberg hadde.

- Jeg holdt meg så langt unna internett som mulig i forhold til min karakter. Seeren møter Sean Parker samtidig som han møter Facebook.

For Andrew Garfield som spiller Zuckerbergs venn Eduardo Severin, var det litt vanskelig å finne materiale å bruke til å jobbe med karakteren.

- Alt jeg hadde å gå uti fra var et par bilder fra fester og sånn. Så jeg måtte skape noe basert på karakteren skapt av Aaron Sorkin. Bildene hjalp jo litt, jeg har jo aldri vært full før. Eduardo virker som en varm person men det kan jo bare være sånn jeg oppfatter han.

Samarbeid med Facebook?
Dette er jo en film som tar for seg ting som kan ses på som sårbare for både Zuckerberg og Facebook. Mange lurer nok på hvorvidt Facebook og Zuckerberg var med på selve prosjektet. Sorkin mener at både Facebook og Zuckerberg har fått gode muligheter til å si ifra om de ikke likte noe i manuset.

- Vi tok selvsagt kontakt, men Zuckerberg avslo. Vi sendte over manus for kommentarer, men alt vi fikk tilbake var kommentarer som gikk på bruken av tekniske termer og hacking. Det var et rykte om at Zuckerberg dukket opp på en av de private visningene våre, men jeg tviler på det.

Det var også ganske variert hvem som hadde tatt i bruk Facebook i forbindelse med denne prosessen. Regissøren David Fincher svarte et helt klar ei på dette. Sorkin laget seg en side når han signerte for å jobbe med filmen, men tok den fort ned. Eisenberg satte opp en Facebook konto når han begynte på øvelsene men fjernet den til slutt. Justin Timberlake har ingen personlig konto men ser også nytten i å ha en side som Facebook.

- Jeg har ingen personlig Facebook profil. Men Facebook er nyttig til mange ting som for eksempel å samle inn penger til veldedige formål.

Andrew Garfield. Foto: Jessica Ryan
En av dem har også fått føle på kroppen hvor mye tid Facebook virkelig kan ta av livet ditt. Garfield innrømmer spøkefullt at hans bruk har overgått de fleste og at han nærmest var avhengig av det en stund.

- Jeg har nok brukt det litt mye. Men nå har jeg sluttet å bruke det og har vært rein i 3 måneder. Det var bare negativt for meg.

Helter og antihelter
Noe av det Fincher syns var mest spennende med filmen, var at man hele tiden opererer i en gråsone hvor rollene som helt og antihelt stadig skiftes.

- The social network er en gammel historie, en klassisk kamp over hvem sitt bidrag til en oppfinnelse som skal telle mest. Men det interessante er at du unngår å velge side. Ikke ved å dvele på detaljene men ved å se på historien fra forskjellige perspektiver.

Det var viktig for Fincher at filmen skulle være troverdig og at den skulle gi et så korrekt bilde på den tiden som mulig. Spesielt fokuserer han på selve elitekulturen på Harvard.

- Det var en fascinerende verden hvor en ung gutt kunne gå inn på rommet sitt med en kasse Red Bull og komme ut igjen noen dager senere med noe som var på over 500 datamaskiner og noen år senere var verdt over 500 millioner kroner.

Fincher mener at alle kan kjenne seg litt igjen i karakterene i filmen, også han selv.

- Jeg har vært Mark Zuckerberg - det har vært tider i livet hvor jeg har oppført meg sånn. Det har vært tider i livet hvor jeg har vært Eduardo Saverin - hvor jeg har laget en scene for så å angre på det senere, og hvor jeg har vært følsom og følt meg som en idiot.

Filmen A social Network hadde premiere i Norge 22 Oktober.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse