Annonse

Filminfo og video

Choke

Livet er ikke nødvendigvis som et familiebilde, livet er ikke nødvendigvis en tv-serie og det er ikke nødvendigvis et sted du pakker deg inn i myk bomull og koser deg gjennom kulda. Livet kan lett gi deg en fornemmelse av kvelning, livet kan tvinge frem brekninger og trykke deg med i tilværelsens rennestein der du må slåss med kakerlakker om lykkens rester etter menneskene i solskinnet. Det er disse menneskene du ikke ser, det er disse menneskene som utgjør de urbane mytene om en venn av en venn. Disse har opplevd livets kvelning, opplevd at livets lykke-doser setter seg fast i halen og klorer seg fast et sted like nedenfor svelget som en inntrenger. Dette er en historie om sexavhengige mennesker.

Sex er ikke den avhengigheten du forestiller deg at er den verste. Men selv med denne formen for tvangshandlinger, har du et spekter av fornedrelse foran deg. Sex skal være noe man setter pris på, enten sammen med en partner eller en du kanskje har truffet i en eller annen form for sjekking. Sex kan være kjærlighet men sex kan også bare være lek. For noen tar sex overhånd over livet og de kaster seg ut i en sexorgie av et livsførsel. Det er alt fra husartikler til uegnede leketøy som stikkes opp i «de aktuelle endene», det er et liv med evige blowjobs i en snuskete videobutikk, en formue brukte på prostituerte, sex med strippere og call girls, sex på kinoens bakerste rad, sex på bøttekottet, sex på toalettet på et fly og du blir medlem av «the mile high club». Alt er et rush for sexens handling. Victor Mancini er nettopp en slik mann. En man som langt i fra har kontroll på sine seksuelle drifter. Til daglig jobber han som det moren på gamlehjemmet kaller en «turguide» på et levende museum, på Colonial Williamsburg. For å ha råd til å holde moren på hjemmet hun bor på, faker han kvelning på restauranter og lar redningsmennene knytte et bånd til ham. De sender ham penger til ditt og datt, mens pengene egentlig går til å holde moren på hjemmet.

Det ligger alltid et lag av skitt på Chuckys historier, men filmen er litt lettere til sinns. Noen lag med humor gjør dette til en film du kan le litt av, i motsetning til hvordan Chuck Palahnuik skriver sine bøker. Sam Rockwell glir rett inn i sexaholic rollen og for hans del må vel dette være rekord med tanke på antall sexscener. Det er nesten så man har problemer med å forstå at sexavhengighet er et problem, men det er helt klart at det er nettopp det for disse menneskene. Det er ikke så forferdelig mye man savner når du ser filmen, i forhold til boka, men Hypnose sex er definitivt noe som kunne vært gjengitt i filmen. Dette påvirker ikke filmens gang på noen måte bortsett fra at selve ideen er forlokkende, det er nesten så du skulle ønske dette var en tjeneste du kunne gå til et par ganger i uka, å psykisk få ligge med hvem du vil uten å fysisk gjøre det.

Bak filmen og bak boka ligger det en opplevelse og en grunn til at dette ble en historie. I 1999, når Fight Club nådde kinoene, måtte Chuck Palahnuik og broren identifisere det forbrente liket av sin døde far. Faren hadde svart på en kontakt annonse og begynt å date denne kvinnen. Hennes tidligere mann hadde truet å ta livet av henne hvis han fant henne med en annen mann og dette løftet holdt han, en man for sine ord rett og slett. Når de kom tilbake til huset Chucks far bodde i, ventet han på dem, drepte dem og satte fyr på likene i garasjen. Det behøves vel ikke å si at dette var en traumatisk opplevelse for Palahnuik, men for å forstå sin far, for å forstå den evige strømmen av kjærester møtte han opp på støttegrupper for sexavhengige. Og dette førte til Choke.

Veien til en bok eller en film kan være preget av så mangt, men så lenge resultatet er så godt som i disse to versjonene av en historie, er vi bare glade for å få oppleve dem.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse