Annonse

Filminfo og video

Unstoppable

Som i alle andre katastrofefilmer starter alt med en serie av tilfeldigheter. Et tog er tilfeldigvis på feil spor, og må flyttes til et sidespor. Skinnene toget skal flyttes inn på er tilfeldigvis ikke satt til riktig spor. Mannen som er satt til å flytte toget er tilfeldigvis for lat til å rygge toget tilbake, og prøver heller å skifte sporet mens nødbremsen hindrer toget i å sette opp farten. Nødbremsen hopper tilfeldigvis av. Toget er tilfeldigvis satt til høyeste hastighet. Toget har tilfeldigvis ikke luftbremser. Toget har tilfeldigvis med seg åtte vogner med giftige, lettantennelige kjemikalier som kan utslette en hel by dersom bare én av dem eksploderer. Tilfeldigvis er det et tog med skolebarn på den samme ruten. Tilfeldigvis er det et sted på ruten en sving hvor toget vil spore av om det holder mer enn tjuefem km/t. Tilfeldigvis er også den eneste mannen som kan stoppe toget også på samme ruten. Det er ganske mange tilfeldigheter.

Unstoppable er en film hvor de har fylt til randen av klisjeer, og deretter fortsatt å helle. Det er selvfølgelig den gamle, erfarne, pensjonerte mannen som vet mer om tog enn noen andre i bransjen som må sendes inn for å redde dagen. Han har med seg en yngre lærling som han ikke kommer overens med, men de må likevel lære å jobbe sammen. Ledelsen består selvfølgelig av kapitalismens gullgutter, som nekter å redde liv om det vil spare dem noen millioner, og som ikke skjønner hva som må gjøres før det er for sent.

Hendelsen er også fulgt av det jeg må gå ut fra er verdens lengste nyhetssending. Fox News følger toget fra helikoptre, biler og til fots for å kunne bruke enhver vinkel. De har kameraer overalt, og har iblant bedre klipping enn det selve filmen har. Nyhetsteamet må også ha installert kameraer på innsiden av togene, for i det øyeblikket publikum får vite noe, har nyhetsteamet allerede kommentert saken. Oppdateringene kommer raskere på nyhetene enn det blir rapportert inn til ledelsen.

Cinematografien er det aller beste, og med det mener jeg det mest latterlige. Man bør ta det som et varselstegn at åpningsscenen består av den irriterende cut-frame-teknikken. Jeg gikk lei av den da jeg så King Kong-remaken. Resten av filmen går omtrent som dette: Nærbilde, quick-zoom, episk klipping til et ansiktsuttrykk, quick-zoom, toget kommer dramatisk ut fra bak en busk, quick-zoom, film 45 grader rundt en person, kutt til nærbildeQUICK-ZOOM! Det blir ganske latterlig etter hvert.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse