Annonse

Filminfo og video

Frozen

For heldigvis lever vi en tid hvor sikkerhet står i høysetet og legene er mer enn flinke nok til å reparer en og annen skade. Men hvor mye kan egentlig gå på tverke før man kommer så langt at man graver ei ny grøft i slalåmbakken med hjelp av nesegrevet? Frozen kan fort gjøre for staute nordmenn som Jaws gjorde for plaskende amerikanere for noen tiår siden.

For Joe og Dan har vennskapet fått seg en aldri så liten knekk etter at sistnevnte ble sammen med Parker og nå når det er dags for deres tradisjonelle ski- og snowboard- tur ser Joe for seg nok en dødsens kjedelig dag siden Parker er fersk nok til å ikke takle barnebakken. Etter en lang dag med irritasjon så vel som snø og pent vær bestemmer de tre seg for å bestikke heisvakta for å ta en siste tur ned fjellet omgitt av et stummende mørke kun avbrutt av bakkens lyskastere. Men det som skulle ha blitt dagens mest fantastiske tur utvikler seg til å bli et mareritt uten like når stolheisene stopper, lyset blir slått av og de innser at de har blitt glemt mens mørke er i ferd med å senke seg og kulda setter inn for fult. For de tre er valget alt annet enn enkelt; sitter de i heisen vil de fryse ihjel, prøver de å komme seg vekk vil de mest trolig dø av andre årsaker.

For de som liker horrorfilmer så vil navnet "Open Water" ringe i både bjeller og badeender; som en av de beste eksemplene på en "få mennesker fanget i et ensomt landskap mens tin går ad helvete" tok Open Water sikte på seg for å ødelegge båtlivet for oss en gang for alle siden Jaws allerede hadde tatt seg av badelysten hos flere av oss. Når det gjelder høyfjellet er saken en helt annen; ser man bort fra en og annen klatrer-film og de norske Fritt Vilt filmene har det vært ytterst få som har lagt handlinga til snødekte landskap. Med Frozen er imidlertid regissør/manusforfatter Adam Green farlig nær ved å lage en moderne klassiker.

Det å sentrere historien rundt tre personer fanget i en stolheis er i seg en skremmende tanke siden det tross alt er begrenset hva som kan skje i en stolheis og det blir derfor desto viktigere å fange det psykiske aspektet ved saken mens man samtidig ser mot alternative faremomenter. I Frozen tegner Green opp en mildt sagt helvetes skremmende situasjon allerede fra første sekund; ved å bruke seg aggressivt av kameravinkler, små hint i dialogen og musikken kombinert med et lite gjestmildt fjell hvor snøføyk og andre herligheter regjerer bygger han opp en gryende uhygge som vokser seg stadig sterkere før den nærmest splintres utover skjermen og den psykiske uhyggen forvandles raskt og effektivt til visuell horror av verste sort; nemlig den troverdige sorten som får det til å gå kaldt igjennom ryggmargen og langt ned i halebeinet! Selv om den visuelle horroren er langt fra stor i mengde er den overraskende syk effektivt og man skal være i en graverende manko på nerver om man ikke trekker til seg beina når Frozen viser oss nøyaktig hvor lite enkeltindivider har å gjøre på fjellet nattestid.

Spørsmålet er bare det at Frozen muligens hadde tjent litt på å kutte ned spilletiden med ett kvarter eller der omkring for til tross for dette kaldfrosne helvetet, den menneskelige frykten, de lite gjestmilde omgivelsene og tre skuespillere som bærer filmens tunge bør med glans har Green tatt seg litt snø over nøttene når han omtrent halvveis prøver å diske opp med litt mer drama enn hva filmen strengt tatt behøver og resultatet er at filmen så vel som oss for en liten klein pause som jekker tempoet noe vell mye ned – før den tar seg kjapt opp igjen.

Som en low budget produksjon med minimalt av penger til markedsføring er dette filmen du kanskje ser på de nedre hyllene i leiesjappa og sikkert vil avstå fra; i så fall gjør du i mine øyne en stygg feil om du liker grøss for Frozen er noe av det mest effektive på lenge og denne gufne vinterrysaren holder deg på kanten av stolheisen fra første sekund og drar deg inn i en kaldfrossen atmosfære hvor grøssene kommer som blodige perler på en snor og mulighetene til å krype opp i armen til din kjære er mange. Uten tvil en av årets største overraskelser!

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse