Annonse

Filminfo og video

Faster

Klokken er ett om ettermiddagen på en lett overskyet California-dag, og Dwayne Johnson stikker noen i hjel med kniv på toalettet på en strippeklubb. En helt vanlig dag under innspillingen av hans siste film, Faster. Etter noen år med familiekomedier og eventyrfilmer er Johnson tilbake i actionthriller-sjangeren med det produsent Bob Teitel beskriver som “en tilbakevending til filmene fra 1970-årene, som Bullit og Point Blank”.

Vi er i CBS Radford-studioet, der Fasters regissør George Tillman Jr. og besetningen hans filmer et sammenstøt mellom Johnsons rollefigur, Driver, og en mann kun kjent som Baphomet. Dette er imidlertid ikke noe tilfeldig angrep. Offeret står på en liste over flere menn som han klandrer for et mislykket ran for ti år siden som endte med at broren hans ble drept, og at Driver selv ble satt på isolat. Når han endelig slipper ut, er Driver ute etter å ta igjen, koste hva det koste vil …

For Johnson var det et tilsynelatende enkelt valg å returnere til det han beskriver som “mer intens filmproduksjon” med Faster. Siden han har villet lage denne filmen en god stund nå, var den klar når han var klar. “Siden jeg har hatt manuset i et par år, har jeg hatt god tid til å sette meg inn i filmen og i rollefiguren," sier han. "Jeg tilbrakte mye tid med George Tillman og Bob Teitel, og gikk gjennom alle de følelsesmessige svingningene i rollen. Når vi først satte i gang, var det bare å kjøre på i 100 kilometer i timen.”

Faster er uvanlig fordi den har tre hovedroller: Johnsons Driver, Billy Bob Thorntons Cop og den britiske nykommeren Oliver Jackson-Cohens Killer. I filmen er de kun kjent under disse kallenavnene – vi får aldri vite deres egentlige navn. Det er et uvanlig stilvalg, og en del av filmens appell for Teitel og alle de involverte. "Vi innså at du ikke finner særlig mange studioer der ute som prøver å lage denne typen film. Vi ble tiltrukket av det," innrømmer han. Så hvordan begynte ballen å rulle? "Jeg likte rollefiguren, og alle de andre. Det er et veldig velskrevet manus, og rollefigurene har stor dybde og kompleksitet, men mot en veldig enkel bakgrunn." Dermed var det flaks at Johnson allerede kjente Teitel og regissør Tillman Jr. “George og jeg møtte Dwayne da vi nesten laget en film med ham for en fire–fem år siden, som aldri ble noe av,” sier Teitel. Men det var en annen viktig grunn til at de involverte seg. “Vi sa til hverandre: ‘Kan du tenke deg bilene?’ En Chevelle anno 1970 kappkjører med en Ferrari av 2009/2010-modell. Det fikk oss til å smile bredt. Jeg er forelsket i den gamle bilen. Jeg vil ha den gamle bilen. Den er så tøff.”

Johnson var like betatt av bilen sin. “Den er en klassiker. Den er en drøm å kjøre! Jeg har alltid likt pickuper, men denne bilen var fabelaktig. Den er rask, med nitroboosters i seg. Her får vi virkelig lekt oss." Vi fikk dessverre ikke sett oppgjøret mellom den kraftige klassiske Chevellen og den skinnende nye Ferrarien, men Teitel lover en masse bilkaos i den endelige versjonen. "Det er rart i grunnen, for vi ønsket å basere denne filmen på virkeligheten på mange måter. Selv om den har et preg av hyperrealitet, ville vi basere actionscenene på virkelighet ved at folk føler at de sitter i bilen og praktisk talt kjenner hvordan det er å kjøre. Vi la inn mange parallellklipp til girspaken og diverse i kjøretøyene."

Selv om det endelige produktet er fullt av pistoler og bensinslukere, ønsker filmmakerne å holde seg til realismemantraet, og å unngå noen av de vanlige fellene filmer som denne har en tendens til å gå i. “Vi har snakket mye om at i pistolscener i dagens filmer ser pistolene ut til å ha et uendelig antall kuler," ler Teitel. "Vi teller kulene, vi vet hvor mange kuler det er i hver patron og vi viser klipp av folk som lader pistolene på nytt. I mange filmer i dag må de aldri lade pistolen, de bare skyter og skyter! Vi ville gjøre det ordentlig. En del av treningen for skuespillerne var å lære å lade på nytt og skyte. Det var interessant, da vi sendte alle tre skuespillerne på bootcamp. Oliver Jackson-Cohen, som spiller Killer, gjennomgikk mest. Han drev med fysisk trening, yoga, pistolopplæring og så kjøreopplæring. Vi så hvordan han ble transformert."

Han og medspiller Maggie Grace, som spiller Killers like eksentriske medsammensvorne/kone Lily, forandret seg mye gjennom treningen. "De presset oss til vi kastet opp under treningen," ler Grace. "Og teamet som filmet ekstramaterialet til dVD-en, fulgte oss rundt!"

I tillegg til ønsket om realitet, ville man unngå at filmen ble seende ut som så mange andre produksjoner i California-studioer. Fasters besetning saumfor dermed områder utenfor byen for å gi filmen et annerledes preg. Ikke så enkelt når den sprikende historien tar deg med til mange forskjellige steder. “Det vanskeligste, tro det eller ei, var beliggenhetene,” sier Teitel. “Vi kjører overalt hele tiden fordi området er så enormt stort. Jeg har bodd i California i 14 år, og det finnes steder der jeg ikke har vært før. Det skjønte jeg under innspillingen av denne filmen. Vi ville ikke at dette skulle være en typisk LA-film. Vi bruker LA i filmen, men da helst de avsidesliggende stedene, ørkener og litt sjaskete steder. Du ser sjelden palmetrær. Det var vi veldig bevisste på - at folk ikke skulle få se sentrum i LA, eller Beverly Hills – vi befinner oss virkelig i utkantene. Vi jobbet med filmkommisjonen. Mange i besetningen har sagt at dette er den første filmen de har spilt inn på hjemmebane på årevis. Men det fungerte veldig bra, og vi fant noen fantastiske steder. Én dag var vi i Lancaster-området og spilte inn scener i et hus som var verdt rundt $ 40-50 000 dollar. Neste dag var vi i et hus på Lake Hollywood som kostet $ 14 millioner dollar. Så det var enorme kontraster.”

Mens Johnsons Driver er en supertøff fyr, står han overfor en farlig utfordring i Killer, spilt av Jackson-Cohen. Han spiller en veldig annerledes rolle her i forhold til i BBCs kostymedrama, Lark Rise To Candleford. “Det er noe ganske uforutsigbart der ...,” sier skuespilleren. “Første gangen vi snakket om det, sa Maggie Grace at det er som å passe på et barn, men et barn som kan gjøre hva som helst. Du er nødt til å innse at han er veldig uberegnelig, en løs kanon som venter på å eksplodere. Det er så mye innestengte følelser og så mye han prøver å overvinne – han føler at han ikke strekker til og tenker på alt som har hendt ham i livet. Han prøver hele tiden å bli bedre og raskere, og det gjør ham gal.”

Selv om filmen inneholder en masse adrenalinfylt action, er det likevel rom for drama, noe Moon Bloodgood, som spiller Thorntons tidligere elsker og eks-stoffmisbruker Marina, vil bekrefte: “Jeg mener at alle rollefigurene har dybde, ikke bare de små rollene. Jeg vil bli lykkelig om folk sier: ‘Jeg trodde jeg skulle se en actionfilm, og det var underholdende, men jeg likte faktisk personene også ...' Når jeg som skuespiller blir glad i en film, er det fordi jeg kan identifisere meg med noe og lære eller føle noe.” Hun fikk imidlertid spille inn én actionscene: “Jeg fikk slå til Billy Bob Thornton!” ler hun. I Faster får alle sin dose av vold ...

Skrevet av: James White

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse