Annonse

Filminfo og video

Den Siste Speider

Hvor ethvert formatbytte er definert av de store kinofilmene bærer også denne tradisjonelle handlingen med seg en annen frukt; katalogtitler! Selvfølgelig vil man ha de gamle favorittfilmene sine i best mulig kvalitet og dette vet de å melke for alt hva det er verdt som med for eksempel The Last Boyscout hvis frynsete rykte og publikumsappell gjør den til et monument over en fallen æra.

Joe Hallenbeck er den lurvete og kyniske detektiven med et nært ødelagt familieforhold og et særdeles frynsete rykte til tross for hans fortid som secret service agenten som reddet presidentens liv.

Men når han blir hyret av en venn til å etterforske truslene i mot en stripper setter Hallenbeck sine bein i et brutalt vepsebol hvor store penger og nada respekt for loven samler en gruppe kriminelle som ser på Hallenbeck som nok et lite og ubetydelig hinder de må knuse, men sammen med en tidligere NFL spiller setter Hallenbeck i gang sin egne lille vendetta som vil få hans motstandere til å skjelve i de fargede chordbuksene sine.

Produsent Joel Silver uttalte en gang at dette var den verste produksjonen han noengang hadde vært involvert i mens stjernekomponent Michael Kamen erklærte at han virkelig hatet filmen og at hans forhold til Willis og Silver var den eneste årsaken til at han lagde musikken.

Som om det ikke var nok ble manusforfatter Shane Black (Predator) den første som solgte et manus for over $1 Mill med denne filmen, regissør Tony Scott var inne i sin gyldne periode i karrieren og Willis var vår hotteste actionstjerne etter to Die Hard filmer og resten av rollelisten var preget skuespillere kjent fra en lang rekke gode underholdningsfilmer. Det er med andre ord ingen pusling vi her har med å gjøre til tross for filmens frynsete rykte som en småtoskete actionrulle det går ørten på dusinet av.

Og det frynsete ryktet kan stemme om man først er ute etter å ta filmen for det er ingen som skal anklage Shane Black for å ha skapt noe nytt, ei heller noe dypt for dette er som ryktet tilsier en straight up actionfilm med grandiose feil om man skal se på realismen, men om man legger vekk den kritiske realist-siden av seg så snakker vi! Black skaper her noe nært den perfekte situasjonen for Bruce Willis; denne lurvete og slue karakteren som fremstår like mye som en antihelt som en helt må sloss mot overmakten for å redde stumpene av et eller annet mens kuler, banneord og geniale one-linere slenges i mot oss i et durabelig tempo - alt servert av en regissør og skuespillere som er som skapt for denne typen film.

Bruce Willis har alltid hatt et ønske om å være allsidig og til tross for at han også har briljert i andre rolletyper så er som Joe Hallenbeck han gir publikummet akkurat ha de ønsker. Denne innlevelsen og ikke minst den medfødte spydigheten kombinert med en særegen evne til å servere one-linerne med en uovertruffen kraft leder an blant et skuespillergalleri som kan pusten fra enhver 80/90-tallsfanatiker. Hva sies om Damon Wayans som en av historiens mest vellykkede "funny black guy"-karakterer, Chelsea Field som makter å skape noe ut av filmens følelsesmessige side-historie, Taylor Negron som en uforglemmelig jævel av beste sort, Danielle Harris som sin fars datter i ordets rette forstand og en pur ung Halle Berry som sensuell stripper? Dette er en festaften tegnet opp av regissør Scott hvis øye for action er forfriskende selv 20 år etter premieren på The Last Boyscout. Mannen dveler aldri ved unødvendige detaljer og kameraet tar oss som oftest midt opp i de heidundrande scenene som kommer tett som hæggel - og dette uten CGI!

Lyd
Det er alltid fint å få katalogtitler på nye formater for kvaliteten på lyd og bilde blir som oftest bedre ved en nyutgivelse - så også her. Men til tross for mer plass på discen skuffer dette lydsporet stort. Joda, stemmer låter bedre enn på dvd, det er mer trøkk i lyden og dynamikken er uten tvil bedre, men allikevel er dette en særdeles middelmådig utgivelse rent lydmessig. Bakkanalene utnyttes omtrent ikke og selv stereobilde føles nesten mer som en monospor i store deler av filmen mens dialogen varier mellom "greit definert" til "innelukket og tilbaketrukken".

Bilde
Heldigvis er bildet noen hakk over lydbildet! Shane Black og Tony Scott har i alle år hatt en forkjærlighet for å male med store pensler og sterke farger - noe som kommer til sin fulle rett på denne bd utgaven hvor det overpotente fargespillet kler filmen godt selv om det går noe utover dynamikken og ikke minst dybden i sortnivået samtidig som man i de lyse scenene kan oppfatte litt vel mye støy sett i forhold til formatets muligheter.

Konklusjon
Som en møkkete og frekk detektivhistorie satt til det amerikanske NFL miljøet servert av et knippe skuespillere i storform under regi av Tony Scott skapes det en nær perfekt actionrulle hvor kjappe replikker, døde kriminelle i hopetall, svære og høylydte actionscener, og en nerve som får mange av 2000tallets actionfilmer til å fremstå som siviliserte er The Last Boyscout et must for alle som liker action!

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse