Annonse

Filminfo og video

Veronika vil dø

Paulo Coelho ble raskt en av mine favorittforfattere med bøkene som stilte store og små spørsmål om livet og døden. Veronika vil dø er en bok som virkelig satte sine spor. Den handler om Veronika som har det meste en jente kan ønske seg, men bestemmer seg for at hun ikke vil leve lenger. Hun forsøker så å ta livet av seg. Hun overlever og våkner på et sykehus. Der får hun den skjebnesvangre beskjeden om at hun kommer til å dø om noen dager på grunn av skader på hjertet. I begynnelsen gjør hun alt for å korte ned på disse dagene, men så begynner hun å våkne til liv igjen og innser at hun vil jo faktisk leve. Dessverre er alt som gjorde boka så fantastisk helt borte i filmen.

Dette er en film som virkelig hadde hatt muligheten til å bli et stort filosofisk mesterverk hvis man bare hadde gjort en god jobb med den. Dessverre er det så mye endringer fra bok til manus at magien blir borte. I filmen er Veronika en vellykket kvinne som jobber med regnskap og budsjetter. Hun bor i en flott leilighet midt på Manhattan og kan velge og vrake i beilere. I boken er Veronika en helt annen. Hun leier et rom hos noen nonner i et kloster i fjellene i Slovenia. Hun jobber på et bibliotek og jo da, hun er vellykket, ung og vakker. I filmen tar Veronika tabletter men fra bokser, ikke esker slik som i boken. Etter hun har tatt pillene i boken, så leser hun om informatikk som overhode ikke interesserte henne. I filmen benytter hun seg av informatikken til å gå til et siste angrep på en artikkel, samt informere om at hun tar livet av seg. I boken skriver hun et vanlig brev som hun bestemmer seg for å sende til tidsskriftet hvor artikkelen står.

Veronika i filmen er dessuten full av sinne. I boken er hun ydmyk, på grensen til selvutslettende. Hun funderer på forskjellige måter å ta livet av seg men konkluderer med at sovepiller er det mest renslige for alle parter. Foreldrene skal slippe å huske hennes avskutte hode og nonnene skal ha muligheten til å leie ut rommet etter hun er borte. Etter hun har tatt pillene og mens hun venter på at døden skal innhente henne ser hun ut av vinduet. Der ser hun en eldre dame som også ser opp mot henne, i boken er dette en ung mann. Ja, jeg kunne i grunn fortsatt med alle disse forskjellene fra ende til annen men konklusjonen er at denne filmen skulle aldri vært laget.

Så hvordan skulle den vært laget da? Først og fremst av en annen regissør enn Emily Young. Hun er relativt ny på regissørplanet og det viser veldig godt. Hun har ikke evnet å ta innover seg den dybden som boka viser. Hun har ikke respektert verken karakterer, omgivelser eller tema i boken. Sofia Coppola burde ha regissert den. Hun ville klart å nærme seg boken med respekt og hun ville hatt en forståelse for de naturlige, vakre og mystiske omgivelsene som omringer Veronika i boken.

Så har vi castingen da. Hva er det frøken Young har tenkt med? Sarah Michelle Gellar som Veronika? Huff. Det holder rett og slett ikke mål. Det verste er at hun også er det mest kjente navnet på rollelista, altså det er tegnet til at dette blir en B-film. I Sofia Coppola sin film ville jeg sett for meg for eksempel Keira Knightly som har en sårbarhet over seg samtidig som hun viser en ekstrem styrke. Stellan Skarsgård hadde gjort seg perfekt som psykologen på Vittell. Eneste som faktisk gjorde seg i sin rolle her er Jonathan Tucker som spiller Edward, kanskje det er fordi han har omtrent en håndfull replikker gjennom hele filmen. Han har uansett den rette tilstedeværelsen.

Alt i alt er det bare en ting jeg kan si; les boken og la filmen stå i hyllene i butikken. La oss håpe at Sofia Coppola eller en annen dyktig regissør får øynene opp for denne fantastiske historien og yter den rettferdighet.

Karakter 2 av 6
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse