Annonse
Haley Joel Osment spiller rollen som robotgutten David, en avansert såkalt meka som kan lære seg å vise både tanker og følelser, og som ser ut og snakker som et ekte menneske. Ekteparet Henry og Monica Swinton har en syk sønn som ligger i kunstig koma inntil noen finner en kur for sykdommen hans. De har nesten gitt opp håpet om at sønnen skal komme tilbake til dem, så Henry tar med seg David hjem. Monica er først litt skremt av hvor ekte David ser ut, og klarer ikke helt å venne seg til ham. Men til slutt bestemmer hun seg for å ”aktivere” David. Hun sier noen utvalgte ord til ham, og David begynner å elske henne som et barn elsker sin mor. Denne prosessen kan ikke gjøres om, og skulle de bestemme seg for å ikke ha David lenger, er eneste mulighet destruksjon ved forskningslab’en som skapte ham.

Etter en stund får Henry og Monica beskjeden om at deres sønn, Martin, er kurert og ute av komaet. Det blir søskenrivalisering mellom Martin og David, og Martin forsøker hele tiden å få David til å gjøre ting han vet vil gjøre foreldrene opprørt. Etter en misforståelse der David nesten tar livet av Martin, mener Henry det er på tide å sende David til destruksjon. Monica tar med seg David og hans nye venn Teddy, en snakkende og tenkende teddybjørn og kjører avgårde, men hun har ikke hjerte til å sende David til destruksjon, så hun setter dem begge av i veikanten, og kjører fra dem.
David og Teddy blir fanget av jegere som bruker ødelegging av meka’er som underholdning på sitt Flesh Fair. David ber for sitt liv, noe normale meka’er ikke gjør, og får lov til å gå, sammen med Teddy og Gigolo Joe (Jude Law), en mannlig prostituert meka som er feilaktig mistenkt for mord.

Sammen reiser disse tre på jakt etter den blå feen, som David husker fra eventyret om Pinocchio, og som ifølge eventyret kan gjøre ham om til en ekte gutt, slik at moren vil elske ham og ta ham tilbake.

Legenden Stanley Kubrick begynte planleggingen av sitt hjertebarn AI, basert på novellen ”Supertoys last all summer long” allerede på 70-tallet. Manuskriptet ble forandret flere ganger helt opp til 90- tallet. Det så mørkt ut for filmen i mange år, mye fordi Kubrick ikke følte dataanimasjon var kommet langt nok i utviklingen til å skape den filmen han ønsket. Da Steven Spielberg regisserte Jurassic Park i 1993, så Kubrick at mulighetene var tilstede for å realisere planene hans, og filmen begynte pre-produksjon i 1994.

Kubrick så at filmen passet bedre for en regissør som Spielberg enn for ham selv, og han spurte Spielberg om han ville ha regien. Spielberg på sin side, hadde flere prosjekter på gang, så han overbeviste Kubrick om å ta seg av filmen selv. Kubrick lagde først sin egen film Eyes Wide Shut. Etter Kubricks død i Mai 1999, gikk de etterlatte til Spielberg og spurte om han ville ta på seg oppgaven med å regissere AI. Spielberg skrev manuset, hans første siden Nærkontakt av Tredje Grad (1977). Filmingen startet i august 2000, og Spielberg gjorde innspillingen slik Kubrick gjorde sine filmer; ingen komplette manuskript til skuespillerne, ingen presse på settet, og alle måtte skrive under på en konfidensialitetsavtale.

Filmen åpnet i juni 2001 til stort sett gode omtaler og både musikk og visuelle effekter ble nominert til Oscar. Spielberg, Jude Law og komponist John Williams ble nominert til Golden Globe.

Bilde
AI har fått en oppdatering fra dvd utgaven, men det er likevel ikke den presentasjonen jeg mener filmen fortjener. De aller første scenene ser ganske elendige ut for å være helt ærlig, men det kommer seg betraktelig. Man ser tydelig at huden til Jude Law ikke er helt glatt, selv om han egentlig skal være en fabrikkskapt robot. Så det er liten tvil at dette er en blu ray når man ser den, men det er ikke demomateriale.

Lyd
DTS-HD 5.1 lydsporet som følger filmen er klart og tydelig og mer enn godkjent. Første del av filmen gå r forbi uten de store overraskelsene, men da David, Joe og Teddy flykter fra motorsykkelhundene fra Flesh Fair blir det lyd i stua! Scenene som omhandler Flesh Fair er vel stort sett de eneste som bruker lydbildet veldig mye, men AI er ikke en actionfilm, og lyden som er der er solid, skarp og tydelig.

Ekstramateriale
Dokumentar om å få AI på lerretet.
Intervjuer med Steven Spielberg, Haley Joel Osment og Jude Law
Bak kulissene
Intervju med lyddesigner Gary Rydstrøm hos Skywalker Ranch
Besøk hos Stan Winston Studios med tidlig Teddy materiale
Intervjer med Lucasfilm’s spesialeffektgruppe
Trailere
Storyboards
Tegninger
Foto

Konklusjon
Jeg har alltid likt AI: Artificial Intelligence, selv om det virker som folk ikke liker filmen mye på grunn av slutten. Hva folk mener om slutten må være opp til dem selv, men jeg synes hvertfall AI er en storslått og flott film, med solide rolleprestasjoner og imponerende effekter. AI har fått en blu ray behandling som kunne vært bedre, men filmen er likevel fylt med lyse, flotte farger og en eventyrlig historie. Mye ekstramateriale for de som vil vite mer om filmens lange ferd mot lerretet. Er du glad i denne filmen, er det ingen grunn til å ikke plukke den opp på blu ray. Er du ny til denne filmen, vil jeg anbefale den på det varmeste.

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse