Annonse

Filminfo og video

Moderne Tider

Moderne Tider

Karakter

6 
”Moderne tider” er en Charlie Chaplin-klassiker, og kom ut i 1936. Den viser hvordan livet i et moderne og industrialisert samfunn kan være, og hvordan økende fokus på effektivitet påvirket mange menneskers liv i retning fattigdom og arbeidsløshet. Vi følger Chaplins klassiske ”The Tramp”-figur, og etter hvert også en foreldreløs jente (Paulette Goddard). The Tramp jobber på en fabrikk som samlebåndsarbeider. Etter å ha blitt utsatt for blant annet en ”matemaskin” som skal gjøre at arbeiderne kan spise mens de arbeider, og et stort arbeidspress, blir han til slutt gal og blir tatt med til sinnssykehuset. Etter å ha sluppet ut herfra havner han, noe ufrivillig, i en demonstrasjon, blir tatt for å være en kommunistleder, og satt i fengsel. Her får han i seg kokain (som han tror er salt), og klarer i kokainrusen å hindre noen fanger i å rømme fra fengselet. Han får skryt, og en bedre celle, av politiledelsen. Til slutt blir han også satt fri, men det å komme tilbake til den gråe hverdagen fult av arbeidsløshet og fattigdom gjør at han vil tilbake i fengselet, og han gjør alt for å havne nettopp der igjen. Men det er helt til han treffer en jente som gjør at han heller vil være fri.

"Moderne tider” er en av Chaplins mest populære og kritikerroste filmer. Og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor. Filmen er blitt ikonisk som en kunstnerisk skildring av den store depresjonen i USA i første halvdel av 1930-tallet. Og denne filmen, sammen med mange andre av Chaplins filmer, er virkelig kunst. ”Moderne tider” er gjennomført til fingerspissene. Selv om den er bygget opp som en komedie ser man tydelig hvilket budskap Chaplin prøver å få frem med sine mange finurlige virkemidler, som for eksempel bildet av sauer i en inngjerding rett før det klippes over til arbeidere som trenger seg frem foran fabrikkinngangen. Chaplin fikk også i sin tid noe kritikk for at ”Moderne tider” var en stumfilm selv om man allerede hadde tatt i bruk tale på film. Men dette er noe av det geniale med formidlingen i filmen. Når direktøren for fabrikken som The Tramp jobber i er den eneste som er tildelt hørbar tale, understreker det klasse- og maktforskjellene mellom arbeiderne og han.

Humoren i ”Moderne tider” er old-school, men tidløs. Chaplins hysteriske bevegelser og evne til å formidle med kroppsspråk er morsomt også i dag, som for eksempel i scenen hvor han blir plukket ut til å teste ”matemaskinen” eller når de bevegelsene The Tramp utfører som arbeider på samlebåndet, som er å skru fast skruer i et forrykende tempo, ”setter seg” i kroppen hans, og han begynner å skru på det meste som kan skrus på, både i og utenfor fabrikken. Chaplins teft for humor gjør også at man ler før det morsomme skjer, blant annet fordi musikken blir brukt for å bygge opp forventninger og understreke det som hele tiden skjer i filmen. Og her må også Chaplins musikalske nummer, nesten helt i slutten av filmen trekkes frem, som for øvrig er den første og eneste gangen man fikk høre Chaplins stemme. Dette er en scene hvor The Tramp skal underholde på kafèen han og hans venninne har fått jobb på, og han klarer å miste ermet som ha har teksten på. Han finner på en masse tulleord og lager en dans til. Kontrastene mellom de meningsløse ordene og den veldig detaljerte og formidlende dansen, gjør at dette blir den beste scenen i hele ”Moderne tider.”

”Moderne tider” er en klassiker som aldri blekner. Samtidig som den fanger sin samtid glimrende, er den også tidløs og evig morsom. Storyen er kreativt fremstilt og gjennomført fra begynnelse til slutt, og selv på bluray, med mye bedre bildekvalitet, klarer den å beholde den gamle sjarmen. ”Moderne tider” fortjener absolutt sin plass på listen over de 100 beste amerikanske filmene gjennom tidene!
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse