Annonse

Filminfo og video

Rain Man

Det kvitter således om det er snakk om adrenalinfylte actionfilmer eller storslåtte dramafilmer; etterhvert som vi vokser til forandrer smaken seg og det er ytterst få filmer som tåler tidens tann. Jeg skal derfor ikke legge skjul på at jeg følte meg som en lettlurt stølle når jeg tok på meg å anmelde Rain Man som er elsket av generasjoner og som fortsatt kommer ut i nye utgaver både titt og ofte; enten ryker de gode minnene ad helvete eller så blir det en bekreftelse på det jeg håper.

Charlie Babbit er mannen som rømte hjemmefra og la ut på en ekstravagant reise i livet hvor hans firma for import av dyre og sjeldne saker generer nok penger til å holde han med flotte dresser - og økonomiske problemer. For i en verden hvor jappetiden rår kan selv ikke sjarm overvinne byråkratiet som til stadighet stikker kjepper i hjulene for han. Men når han like etter sin fars begravelse får vite at han har en autistisk bror tar ting en uventet tørn; i et desperat forsøk på å få sin del av farsarven kidnapper Charlie sin egen bror men det som fort kunne ha endt i en politijakt og uante konsekvenser utarter seg i stedet til å bli en av de mest fantastiske reisene man kan forestille seg.

Denne filmen skulle rett og slett ikke bli laget! Totalt var det innvolvert 4 regissører, 6 manusforfattere, 2 personer med ansvaret for det visuelle, 8 produsenter, en streik blant manusforfatterne, utbytte av de fleste innvolverte i selve produksjonen og ikke minst et studio som sto på konkursens rand og som så på Rain Man som sitt "vinn eller forsvinn"-prosjekt. I slike tilfeller ender det som regel opp i en filmatisk katastrofe. Men Rain Man ble ingen katastrofe; den rasket med seg intet mindre enn 4 Oscar (beste regi, beste film, beste hovedrolle, beste manus) - og ikke minst filmelskende hjerter verda rundt fra den kom i 1988 og jeg tviler sterkt på at den noen ganger kommer til å miste sin slagkraft.

Det å presentere en plausibel historie plassert innenfor realistiske rammer er ingen ny ide og de fleste filmskapere har skjønt at personer som ikke er som alle andre er in facto et sikkert salgsargument selv om det ofte blir intet mindre enn en forglemmelig oppvisning i klissete klisjeer. Selv gode unntak som The Blind Side har allerede gått over i historien. Med Rain Man har Barry Morrow (historien) og Ronald Bass (manus) styrt elegant unna det som finnes av klisjeer og bygger opp en ytterst subtil, men slagkraftige historie med en naturlig utvikling mange kan kjenne seg igjen i. Fra den prangende jappe-åpningen med den sjarmerende Cruise som selve symbolet på den økonomiske ville vesten til scenene han har sammen med unikummet Dustin Hoffman skal det vanskelig la seg gjøre å trekke frem tekstlinjer som ikke fungerer.

Når man allerede har hatt hovedrollen i kassasuksesser som Legend, Top Gun, Coktail og The Color of Money har man også bevist at man er en meget habil skuespiller men jeg var langt fra den eneste som sleit med å finne haka som dingla mellom knæra når Tom Cruise ikke bare tok på seg rollen som den sjarmerende men klysete og egoistiske Charlie Babbitt, men også spilte den med en sådan overbevisning at om det ikke var for nettopp hans motspiller Hoffman så ville han mest trolig hatt en enda sterkere stjerne i historiebøkene. For tro ikke for et sekund at dette er plankekjøring; Cruise gjør en formiddabel innsats med å forandre klysa Charlie til å bli en kjærlig bror som viser at han har lært seg den leksa livet ville gi. Hoffman på sin side byr på en så naturtro innlevelse i rollen som den autistiske Raymond at man nesten ikke tror at det hele er skuespill; kroppspråk, talemåte, blikket, måten han legger følelsene i enhver tekstlnje; de to slår muligens gnister i starten som olje og vann, men etterhvert som historien utarter seg er den kjemisk eksplosjon en astronom verdig som tar sted!

Det å fange 80-tallets ånd så vel som dette sterke søskenforholdet presentert av Hoffman og Cruise krever sin mann bak kameraet og en stor del av æren for at Rain Man tåler tidens tann skal regissør Barry Levinson ha. Etter å ha regissert den umåtelig populære Good Morning Vietnam tredde han i dette produksjonsmesige kaoset og nærmest gjorde gull av potensielt lapskaus. Ved hjelp av et uovertruffent øye for detaljer lar Levinson omgivelsene fungerende som "den perfekte statist" i alt som finnes av scener. Alt fra den meget jappetid-pregede åpningen med italienske luksusbiler til åpne og mektige landskaper til Las Vegas; fokuset forlater imidlertid aldri selve historien og det er først når filmen er slutt man faktisk tenker over hvor forbasket vakkert det hele er.

Bilde
Det å pusse opp lyd og bilde på eldre katalogtitler har vist seg å by for noen markante utfordringer for utgiverne og Rain Man er dessverre inget unntak. På den positive siden er bildet betraktelig mer detaljert enn på de uttallige dvd-utgavene og selv om man ikke kan telle nesehåra til Hoffman så er det fortsatt imponerende med tanke på kildematerialet. Det er imidlertid etter dette undertegnede får ett bitte lite problem; hvis man tenker kun på kildematerialet så er det nada problem å skryte bildekvaliteten opp over skyene men for de som faktisk leser disse BD-omtalene så handler disse avsnittene mer om den grunnleggende kvaliteten og ikke "med tanke på". Så for å være ærlig; under restaureringen av Rain Man har det blitt brukt et slags filter som gjør bildet mykere og dermed lider også detaljenivået en smule. Langt verre er det med den generelle fargetonen som tidvis er noe så inni helvete oversaturert at det nesten er skam. Det trekker heller ikke opp at man i en av filmens mørkere scener blir presentert for en stor mengde grovkorna støy i et kort øyeblikk.

Lyd
Med seks kanaler til rådighet under stempelet DTS-HD Master og et typisk 80-talls lydbilde er det slettes ingen enkel utfordring utgiver har gitt oss. Riktignok brukes de seks kanalene aktivt men i flertallet av filmens surround-scener så er det enten det nydelig soundtracket til Hans Zimmermann eller omgivelseslyd som fyller bakkanalene, og da gjerne på et nivå som kan komme i konflikt med frontrekka. Selv om en anmelders jobb slettes ikke er å kritisere andre anmeldere så vil jeg gjerne benytte muligheten til å gjøre dere obs på en viktig ting her; mange anmeldere har klaget på en typisk hulhet rundt stemmene, vel, de har både rett og feil. Dette er et syndrom kjent for 80-talls filmene og på mange anlegg så kan det faktisk oppleves som sjenerende, men om du har jobbet litt med plassering og investert i noe mer enn "ett komplett oppsett med avspiller, surroundreciever, 6 høytalere og 1 tv til kr 2000" så bør dette være et nesten ikke-eksisterende problem.

Konklusjon
Før jeg trykket Play lovte jeg meg selv å være 100% objektiv og ærlig; hvis filmen slettes ikke tålte tidens råtne tann skulle det uttrykkes på det grøvste og ingenting skulle bli lagt i mellom. Når konklusjonen nå skrives føler jeg nesten overraskende nok at jeg har ordene mine i behold selv om dette ble en uforbeholden hyllest av filmen. Rain Man er et skarpt, potent og nydelige drama om to ulike brødre som under en fantastisk reise lærer hverandre og kjenne mens de to herrene Tom Cruise og Dustin Hoffman gjør to av sine karrierers desidert beste tolkninger. Når man har 2 timer film fullstendig blottet for klisjeer og annet tjafs, og det hele føles som 20 minutter gjør filmen noe veldig veldig riktig og i mine øyne fortjener den stempelet sitt som et udødelig mesterverk for unge så vel som eldre, energibunter så vel som utprega emo-kidz og ikke minst filmkjennere så vel som mannen i gata.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse